Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37074
Type: Artigo de Periódico
Title: A estética da ausência na escultura cinética de Heiner Goebbels: reflexões sobre a teatralidade das coisas
Other Titles: The aesthetics of absence in the kinetic sculpture of Heiner Goebbels: reflections on the theatrality of things
Authors: Eduardo dos Santos Andrade
Abstract: Ao prescindir do drama, da narrativa, dos atores e dos músicos para a execução de sua peça-concerto intitulada Stifters Dinge,o maestro e artista multimídia alemão Heiner Goebbels expande os limites que tradicionalmente cercam a ideia de teatralidade. Essa expansão, entretanto, não é nova e nem tampouco incomum no universo da arte contemporânea, caracterizado por intercontaminações e hibridismos. Na ausência de performers humanos, Stifters Dingeparece ser ao mesmo tempo uma instalação, um concerto e um teatro, porém, tudo o que há são coisas sendo elas mesmas: coisas. A partir desta obra de Goebbels, junto ao seu conceito de “Estética da Ausência”, este artigo propõe uma breve reflexão acerca da teatralidade das coisas, buscando entender como os elementos espaço-visuais da cena, na sua natureza inanimada, podem ser identificados como agente performativos, carregados de uma dimensão humana implícita sem apresentar necessariamente um caráter antropomórfico.
Abstract: By suppressing drama, narrative, actors or musicians from the performance of his playconcert entitled Stifters Dinge, German director and multimedia artist Heiner Goebbels expands the boundaries that traditionally surround the idea of theatricality. This expansion, however, is not new and not uncommon in the universe of contemporary art, characterized by intercontaminations and hybridity. In the absence of human performers, Stifters Dinge seems to be both an installation, a concert and a theater, but all we have is things being themselves: things. From this work of Goebbels along with his concept of "Aesthetics of absence", this article proposes a reflection on the theatricality of things, seeking to understand how the space-visual elements of the scene, in their inanimate nature, can be identified as performative agents, with an implicit human dimension without necessarily acquiring an anthropomorphic character.
Subject: Goebbels, Heiner
Representação teatral
Performance (Arte)
Plateias de teatro
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - DEPARTAMENTO DE FOTOGRAFIA
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/37074
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://doi.org/10.5216/ac.v4i2.54771
metadata.dc.relation.ispartof: Revista arte da cena
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A estética da ausência na escultura cinética de Heiner Goebbels.pdf836.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.