Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37366
Type: | Dissertação |
Title: | Além das estrelas: o cinema pré-Star Wars de George Lucas |
Authors: | Roberto Ângelo de Oliveira Souza |
First Advisor: | Ana Lúcia Menezes de Andrade |
First Referee: | Mariana Ribeiro da Silva Tavares |
Second Referee: | Leonardo Antunes Cunha |
Abstract: | Esta dissertação analisa, sob o prisma da “Política dos Autores” (segundo Jacques Aumont e Michel Marie, em A análise do filme, 2009), os dois primeiros longas-metragens do diretor norte-americano George Lucas, THX 1138 (1971) e Loucuras de Verão (1973), realizados no período denominado Nova Hollywood, antecedendo o lançamento de Guerra nas Estrelas (1977), procurando refletir sobre a que ponto este fenomenal sucesso – que reergueu a indústria cinematográfica num momento de aposta em produções independentes – encerraria a pretensão autoral de Lucas, transformando-o de “autor” promissor em um poderoso produtor. Espera-se que este estudo lance luz sobre a controversa carreira do popular diretor, resgatando suas contribuições em sua fase considerada aqui como autoral dentro do cinema norte-americano, para além dos efeitos visuais e sonoros que se tornaram atrelados a seu nome de maneira quase inescapável. |
Abstract: | This master dissertation has the objective of analyzing, through the prism of the theory of “Director-as-Author” (according to Jacques Aumont and Michel Marie, in A Análise do Filme, 2009), the first features films from North-American director George Lucas, THX 1138 (1971) and American Graffiti (1973). Both films were produced during the New Hollywood, period preceding the premiere of Star Wars (1977). This study discusses how this phenomenal success ended the authorial intentions of Lucas and transformed him from a promising “author” into a powerful film producer. It is expected that this study shed some light on the controversial career of such popular director, redeeming his contribution, in his more authorial phase, to the North-American movie industry beyond the visual and sound effects that are inevitably coupled up to his name. |
Subject: | Lucas, George, 1944- Diretores e produtores de cinema - Estados Unidos Cinema na indústria Crítica cinematográfica Cinema americano |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/37366 |
Issue Date: | 14-Feb-2020 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DissertaçaoFinalJan2020PosBancaAGO2021FINAL.pdf | 2.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.