Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37615
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | André Guimarães Brasil | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-08-19T12:12:52Z | - |
dc.date.available | 2021-08-19T12:12:52Z | - |
dc.date.issued | 2016-12 | - |
dc.citation.volume | 35 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 125 | pt_BR |
dc.citation.epage | 146 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0101-3300 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37615 | - |
dc.description.abstract | The article approaches the experience of Vídeo nas Aldeias (Video in the Villages) to explore the hypothesis of a “shamanic critique of the political economy of images” (inspired by a formulation of the anthropologist Bruce Albert). Taking two transversal categories — the off-screen space and the space behind the camera — the analyses of the films are moved by the question: how cinema could assume aspects of shamanic modes of knowledge and translation? | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo retoma a trajetória do cinema realizado por diretores e coletivos indígenas no Brasil, com dedicação especial ao projeto Vídeo nas Aldeias, para explorar a hipótese de uma “crítica xamânica da economia política da imagem” (inspirada na reivindicação por Bruce Albert de uma “crítica xamânica da economia política da natureza”). Tomando duas categorias como transversais aos filmes — o antecampo e o extracampo —, buscamos nos mover pela questão: como o cinema pode assumir aspectos de um modo xamânico de conhecimento e tradução? | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico | pt_BR |
dc.description.sponsorship | FAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Novos Estudos Cebrap | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Vídeo nas Aldeias | pt_BR |
dc.subject | Xamanismo | pt_BR |
dc.subject | Cosmopolítica | pt_BR |
dc.subject | Antecampo | pt_BR |
dc.subject | Extracampo | pt_BR |
dc.subject.other | Vídeo nas Aldeias (Projeto) | pt_BR |
dc.subject.other | Xamanismo | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema brasileiro | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) | pt_BR |
dc.subject.other | Índios no cinema | pt_BR |
dc.subject.other | Índios Cultura | pt_BR |
dc.title | Ver por meio do invisível: o cinema como tradução xamânica | pt_BR |
dc.title.alternative | Looking through the invisible: cinema as a shamanic translation | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | http://novosestudos.com.br/wp-content/uploads/2017/09/07_brasil_106_p124-147_baixa.pdf | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
andreVerInvisivel.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.