Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/37622
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | André Guimarães Brasil | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2021-08-19T14:30:57Z | - |
dc.date.available | 2021-08-19T14:30:57Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.citation.issue | 27 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
dc.citation.epage | 20 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2236-4285 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/37622 | - |
dc.description.abstract | Each one in its own way, Martírio (Vincent Carelli, Ernesto de Carvalho e Tita, 2016) and Ava Yvy Vera – A Terra do Povo do Raio (Guaiviry community, 2016) address the Guarani-Kaiowá’s struggle for the resumption of their ancestral lands. Both films derive from the production of alliances, they result from shared experiences between those who film and those who are filmed; between indigenous and non-indigenous groups; between those who visit and those who welcome. In the article, we intent to describe two different but related ways of “filming with”; two manners of intertwining myth and history, and two ways – both forceful – of elaborating the experience of the resumption in the aim of intervening in their present. If Martírio deals with a broad historical explanation, sheltering, in this explanation, aspects of the Guarani and Kaiowá spirituality, Ava Yvy Vera finds in the myth a place for the elaboration of the historical trauma. | pt_BR |
dc.description.resumo | Cada qual a sua maneira, Martírio (Vincent Carelli, Ernesto de Carvalho e Tita, 2016) e Ava Yvy Vera – A Terra do Povo do Raio (realizado por jovens lideranças do tekoha do Guaiviry, 2016) abordam a luta dos Guarani e Kaiowá pela retomada de suas terras ancestrais. Ambos os filmes partem da produção de alianças, fruto de experiências compartilhadas entre aqueles que filmam e aqueles que são filmados; entre índios e não-índios; entre aqueles que visitam e aqueles que acolhem. Trata-se afinal de descrever dois modos, diferentes mas afins, de “filmar com”; dois modos de entrelaçar o mito à história e dois modos – ambos contundentes – de elaborar a experiência da retomada para incidir em seu presente. Se Martírio investe na explicação histórica de larga amplitude, abrigando nessa explicação lastros da espiritualidade guarani e kaiowá, Ava Yvy Vera encontra no mito o lugar para a elaboração do trauma histórico. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Encontro Anual da Compós | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Martírio | pt_BR |
dc.subject | Ava Yvy Vera | pt_BR |
dc.subject | Guarani e Kaiowá | pt_BR |
dc.subject | Retomada | pt_BR |
dc.subject | Lugar de fala | pt_BR |
dc.subject.other | Índios Guarani | pt_BR |
dc.subject.other | Índios Kaiowá História | pt_BR |
dc.subject.other | Cinema brasileiro | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) | pt_BR |
dc.subject.other | Conflito social | pt_BR |
dc.title | Rumo à terra do povo do raio: retomada das imagens, retomada pelas imagens em Martírio e Ava Yvy Vera | pt_BR |
dc.title.alternative | Towards the people of the lightning land: resumption of the images, resumption by the images in Martírio and Ava Yvy Vera | pt_BR |
dc.type | Artigo de Evento | pt_BR |
dc.url.externa | http://www.compos.org.br/data/arquivos_2018/trabalhos_arquivo_J0GL5H7Y21ZURDDEB7NS_27_6798_26_02_2018_06_47_53.pdf | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
andreTerraPovoRaio.pdf | 666.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.