Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/37622
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndré Guimarães Brasilpt_BR
dc.date.accessioned2021-08-19T14:30:57Z-
dc.date.available2021-08-19T14:30:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue27pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage20pt_BR
dc.identifier.issn2236-4285pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/37622-
dc.description.abstractEach one in its own way, Martírio (Vincent Carelli, Ernesto de Carvalho e Tita, 2016) and Ava Yvy Vera – A Terra do Povo do Raio (Guaiviry community, 2016) address the Guarani-Kaiowá’s struggle for the resumption of their ancestral lands. Both films derive from the production of alliances, they result from shared experiences between those who film and those who are filmed; between indigenous and non-indigenous groups; between those who visit and those who welcome. In the article, we intent to describe two different but related ways of “filming with”; two manners of intertwining myth and history, and two ways – both forceful – of elaborating the experience of the resumption in the aim of intervening in their present. If Martírio deals with a broad historical explanation, sheltering, in this explanation, aspects of the Guarani and Kaiowá spirituality, Ava Yvy Vera finds in the myth a place for the elaboration of the historical trauma.pt_BR
dc.description.resumoCada qual a sua maneira, Martírio (Vincent Carelli, Ernesto de Carvalho e Tita, 2016) e Ava Yvy Vera – A Terra do Povo do Raio (realizado por jovens lideranças do tekoha do Guaiviry, 2016) abordam a luta dos Guarani e Kaiowá pela retomada de suas terras ancestrais. Ambos os filmes partem da produção de alianças, fruto de experiências compartilhadas entre aqueles que filmam e aqueles que são filmados; entre índios e não-índios; entre aqueles que visitam e aqueles que acolhem. Trata-se afinal de descrever dois modos, diferentes mas afins, de “filmar com”; dois modos de entrelaçar o mito à história e dois modos – ambos contundentes – de elaborar a experiência da retomada para incidir em seu presente. Se Martírio investe na explicação histórica de larga amplitude, abrigando nessa explicação lastros da espiritualidade guarani e kaiowá, Ava Yvy Vera encontra no mito o lugar para a elaboração do trauma histórico.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Anual da Compóspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMartíriopt_BR
dc.subjectAva Yvy Verapt_BR
dc.subjectGuarani e Kaiowápt_BR
dc.subjectRetomadapt_BR
dc.subjectLugar de falapt_BR
dc.subject.otherÍndios Guaranipt_BR
dc.subject.otherÍndios Kaiowá Históriapt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiropt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherConflito socialpt_BR
dc.titleRumo à terra do povo do raio: retomada das imagens, retomada pelas imagens em Martírio e Ava Yvy Verapt_BR
dc.title.alternativeTowards the people of the lightning land: resumption of the images, resumption by the images in Martírio and Ava Yvy Verapt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.compos.org.br/data/arquivos_2018/trabalhos_arquivo_J0GL5H7Y21ZURDDEB7NS_27_6798_26_02_2018_06_47_53.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
andreTerraPovoRaio.pdf666.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.