Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/38496
Type: Dissertação
Title: Distributed approaches to multi-robot curve tracking with collision avoidance
Authors: Gabriel Viana Pacheco
First Advisor: Luciano Cunha de Araújo Pimenta
First Co-advisor: Guilherme Vianna Raffo
First Referee: Antonio Ferramosca
Second Referee: Alexandre Santos Brandão
Third Referee: Vinicius Mariano Gonçalves
Abstract: This work deals with the problem of convergence and circulation of closed curves by multi-robot systems, through vector field based strategies. The problem is addressed with two regards. In the first part, the problem of circumnavigating a time-varying curve in the three-dimensional space with a group of quadrotor aerial vehicles is approached. For that end, a cascaded system is proposed, in which the high-level, distributed, layer guarantees convergence and circulation of the aimed curve through a vector field based control law. The same control layer provides collision avoidance among robots by considering predefined priority laws that take into account the robots positions, which allow to modulate the vector field. The high-level control law generates a trajectory to be followed by a quadrotor vehicle, which is guided by the low-level controller. The design of the low-level controller is based on the backstepping nonlinear control, improved with an integral action and an additional control law based on the Lyapunov redesign approach, which provides robustness against bounded disturbances. In the second part of this work, the problem of convergence and circulation of curves is addressed under another perspective. Considering curves defined in the 2-D space, the objective is to design a distributed predictive control strategy in which the control laws based on vector fields are embedded in the optimization problem. Therefore, instead of finding a control sequence, the problem finds the parameters of each robot’s control law. From this, the optimum control problem is designed to ensure the convergence and circulation of the target curve and avoid inter-robot collisions. Then, the same problem is distributed by the alternating directions method of multipliers, which allows the negotiation of trajectories between neighboring robots. The effectiveness of the control strategies proposed in this work are evaluated with simulation results.
Abstract: Este trabalho trata o problema de convergência e circulação de curvas fechadas por sistemas multi-robôs a partir de estratégias baseadas em campos vetoriais. O problema é tratado sob dois olhares. Na primeira parte, considera-se o problema no qual uma curva definida no espaço tridimensional, variante no tempo, deve ser circunavegada por um conjunto de veículos aéreos não tripulados do tipo quadrotor. Para isso, é proposto um sistema em cascata, em que uma etapa de controle distribuído, em alto nível, garante a convergência e a circulação da curva através de uma lei baseada em campos vetoriais. O mesmo controlador garante o evitamento de colisão entre os robôs baseando-se em leis de prioridade que levam em conta as posições dos robôs vizinhos e que permitem modular o campo vetorial de forma a evitar colisões. Os sinais de controle de alto nível geram uma trajetória a ser seguida pelo veículo quadrotor, que é comandado por um controlador de baixo nível. O projeto do controlador de baixo nível é baseado na técnica de controle não-linear backstepping, que é incrementada com a ação integral e com uma lei de controle adicional, baseada na técnica Lyapunov redesign, em que a última torna o sistema robusto a distúrbios limitados. Na segunda parte deste trabalho, o problema de convergência e circulação de curvas é endereçado sob outro olhar. Considerando curvas definidas no espaço 2-D, têm-se por objetivo projetar uma estratégia de controle preditivo distribuído em que as leis de controle baseadas em campos vetoriais são embutidas no problema de otimização. Assim, em vez de encontrar uma sequência de controle, o problema encontra os parâmetros da lei de controle de cada robô. A partir disso, o problema de controle ótimo é projetado de forma a garantir a convergência e circulação da curva alvo e o evitamento de colisões entre robôs. Depois, o mesmo problema é distribuído pelo método das direções alternadas de multiplicadores, o que permite a negociação de trajetórias entre robôs vizinhos. A eficácia das estratégias de controle propostas neste trabalho são avaliadas com resultados de simulação.
Subject: Engenharia elétrica
Campos vetoriais
Controle preditivo
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/38496
Issue Date: 27-Jul-2020
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

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