Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40418
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Zilda Ferreira Curypt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2977644168742883pt_BR
dc.contributor.referee1Constantino Luz de Medeirospt_BR
dc.contributor.referee2Andréa Sirihal Werkemapt_BR
dc.contributor.referee3Danielle Cristina Mendes Pereira Ramospt_BR
dc.contributor.referee4Marcelo Almeida Peloggiopt_BR
dc.contributor.referee5Georg Ottept_BR
dc.creatorRodrigo Vieira Ávila de Agrelapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2565031114085511pt_BR
dc.date.accessioned2022-03-24T17:24:26Z-
dc.date.available2022-03-24T17:24:26Z-
dc.date.issued2020-11-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40418-
dc.description.abstractIn 1870, when José de Alencar publishes A pata da gazela, he creates “another one of himself” and names him Sênio. With Sênio, he begins a new phase which he named literary elderliness. Still in 1870, he publishes O Gaúcho (1870), in which he brought a warning containing some reflections about the chosen pseudonym. From then on, the writer published his “winter defoliation” as part of a conscious and consistent action to systematize his literary and cultural project to the public. Our proposal in this thesis is to present some reflections about the last Alencar, working on his paratexts that were published between the first appearance of the pseudonym Sênio and the last moments of his work in 1877: prefaces, postscripts, notes, articles, pamphlets, controversies, and others. Our thesis revisits fundamental texts of the author to explain the project of Brazil that was embraced by Alencar. Some of this texts are widely known by the specialized critics – the literary autobiography Como e porque sou romancista, writen in 1873, the preface “Benção Paterna”, which is part of the novel Sonhos d’ouro (1872) – and others that are almost forgotten – “Questão filológica” (1874), “Antiguidade da América” (1877), among other texts. In the same direction, our work analyses the social condition of the author's production and the public reception of his critical-literary texts as a way of intensifying his literary experience, showing a different view of the literary space in the 19th century. As we elaborate a critical and intertextual study of Alencar's paratexts, we find that the choice for the pseudonym Sênio represented a chance in his intellectual activities.pt_BR
dc.description.resumoEm 1870, quando publicou o romance A pata da gazela, José de Alencar criou “um outro de si mesmo” e o intitulou Sênio. Com ele, anunciou uma nova fase que chamou de velhice literária. Logo em seguida, publicou O Gaúcho (1870) com uma advertência, em que fez algumas reflexões sobre o pseudônimo escolhido. A partir de então, o escritor lançava as suas “desfolhas do inverno” como parte de uma ação consciente e consistente de sistematização de seu projeto literário e cultural diante do público. Nossa proposta é apresentar algumas reflexões sobre o último Alencar, debruçando-nos sobre seu corpo paratextual publicado entre o aparecimento do subscrito Sênio e os momentos derradeiros da sua produção em 1877: prefácios, posfácios, notas, artigos, panfletos, polêmicas, entre outros. Esta tese revisita textos fundamentais para o esclarecimento do projeto de Brasil abraçado pelo escritor, alguns conhecidos amplamente pela crítica especializada – a autobiografia literária Como e porque sou romancista, escrito em 1873; o prefácio “Benção Paterna”, apensado ao romance Sonhos d’ouro (1872) – e outros quase esquecidos – “Questão filológica” (1874), “Antiguidade da América” (1877), entre outros textos. Em conformidade, este trabalho dedica-se também à análise das condições sociais da produção e da recepção dos textos críticos-literários como um modo de intensificar a experiência literária, apresentando ótica diferenciada sobre o espaço literário do século XIX. Ao realizarmos um estudo crítico-literário intertextual da obra paratextual do escritor, percebemos que a escolha do pseudônimo Sênio representou uma mudança de atuação na sua atividade intelectual.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSêniopt_BR
dc.subjectparatextospt_BR
dc.subjectpolêmicaspt_BR
dc.subjectprojeto literáriopt_BR
dc.subjectatividade intelectualpt_BR
dc.subject.otherAlencar, José de, 1829-1877 – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção brasileira – História e críticapt_BR
dc.subject.otherLiteratura e sociedadept_BR
dc.subject.otherCriação literáriapt_BR
dc.titleSênio: o legado intelectual de José de Alencarpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese de doutorado, Rodrigo de Agrela.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.