Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/40522
Type: | Artigo de Evento |
Title: | School library: how to break the walls |
Other Titles: | Biblioteca escolar: como quebrar as paredes |
Authors: | Adriana Bogliolo Sirihal Duarte Raquel Miranda Vilela Paiva |
Abstract: | The present paper analyzes the possibility of the school library breaking the four walls to which we are used to, using data collected during field research for a doctorate research, from observation and interview with students. Three schools in Belo Horizonte city were researched, one of which really broke the walls of the library, taking the collection to the classrooms. Preliminary observation data showed significant differences among the use of the three spaces, which became clearer in the interviews. The results showed that the differential is, however, in the performance of the professional present in this place. It was evident that the school library should concern about the professional, regardless of the space. Breaking the walls of the library was not the most effective solution to bring students closer to reading and the available materials. So, it is up to the librarian, and not the collection, to break the barriers. |
Abstract: | O presente artigo analisa a possibilidade de a biblioteca escolar romper as quatro paredes a que estamos acostumados, utilizando dados coletados durante a pesquisa de campo para uma pesquisa de doutorado, a partir de observação e entrevista com alunos. Foram pesquisadas três escolas da cidade de Belo Horizonte, uma das quais realmente quebrou as paredes da biblioteca, levando o acervo para as salas de aula. Os dados da observação preliminar mostraram diferenças significativas entre o uso dos três espaços, que ficaram mais claras nas entrevistas. Os resultados mostraram que o diferencial está, porém, na atuação do profissional presente neste local. Ficou evidente que a biblioteca escolar deve se preocupar com o profissional, independente do espaço. Quebrar as paredes da biblioteca não foi a solução mais eficaz para aproximar os alunos da leitura e dos materiais disponíveis. Então, cabe ao bibliotecário, e não ao acervo, quebrar as barreiras. |
Subject: | Biblioteca Escolar Nativos Digitais Etnografia Papel Educacional |
language: | eng |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/40522 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://journals.library.ualberta.ca/slw/index.php/iasl/article/view/7154 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Annual International Conference ; International Forum on Research in School Librarianship |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2017_School library how to break the walls.pdf | 423.67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.