Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/40880
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Florivaldo Dutra de Araújopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7962143294679740pt_BR
dc.contributor.referee1Marco Aurélio de Barcelos Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Eurico Bitencourt Netopt_BR
dc.creatorLeonardo Antonacci Barone Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8862682383820413pt_BR
dc.date.accessioned2022-04-07T15:02:50Z-
dc.date.available2022-04-07T15:02:50Z-
dc.date.issued2021-08-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/40880-
dc.description.abstractThe research questions the theory in which the economic legal order established under the Brazilian Constitution may be divided into two legal categories: public services and economic activities stricto sensu. In this theory, on one hand, the public service would constitute those economic activities in a broad sense in which there is the satisfaction of social interests, owned by the State, exploited under public law and on a monopoly basis. Economic activities in the strict sense, on the other hand, satisfy collective interests and are exercised under free initiative and competition (except for constitutional monopolies), being exploited under private law. The dis-sertation criticizes this theory because it understands that it is not enough to understand the complexity of the economic legal order, due to the crisis of the Welfare State, with the conse-quent privatizations and regulatory reforms and the appearance of an Ensuring State. As a hypothesis, it is suggested that the economic legal order is not to be understood in a dichotomous way, but through a theoretical model that considers the multiplicity of regulations applicable to economic activities in a broad sense. The text revisits the concepts of public service, economic activity and constitutional monopoly, in order to understand them according to this new context of the State and law. With this premises, the existing regulation on economic activities is analyzed, in such a way that it was possible to demonstrate the variability of regulations go beyond the traditional theoretical precepts, which fixed interpretations inconsistent with the law. In these terms, throughout the research, the hypothesis was confirmed and is proposed a brief first elaboration on how to understand the economic legal order based on its multiple regulations.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa questiona a teoria que entende que a ordem econômica estabelecida sob a Constituição de 1988 está dividida em duas categorias jurídicas estanques: serviços públicos e atividades econômicas em sentido estrito. Nessa teoria, de um lado, o serviço público se constituiria daquelas atividades econômicas em sentido amplo em que há a satisfação de interesses sociais, titularizadas pelo Estado, exploradas em regime de direito público e em caráter de exclusividade. As atividades econômicas em sentido estrito, por outro lado, satisfazem interesses coletivos e são exercidas em livre iniciativa e concorrência (salvo pelos monopólios constitucionais), sendo exploradas em regime de direito privado. A dissertação critica essa teorização por entender que ela não é suficiente para compreender a complexidade da ordem econômica positiva, muito em função da crise do Estado Providência, com as consequentes privatizações e reformas regulatórias e o então aparecimento de um Estado de Garantia. Como hipótese, sugere-se que a ordem econômica não seja compreendida de forma dicotômica e, sim, mediante um modelo teórico que considere a multiplicidade de regulações aplicáveis às atividades econômicas em sentido amplo. O texto revisita os conceitos de serviço público, atividade econômica e monopólio constitucional, de forma compreende-los nesse novo contexto do Estado e do direito positivo. Com esse fundamento, é analisada a efetiva regulação existente sobre as atividades econômicas, de forma que se logrou demonstrar a variabilidade de regulações para além dos preceitos teóricos tradicionais que fixavam interpretações inconsistentes com o direito positivo. Nesses termos, ao longo da pesquisa, a hipótese foi confirmada e se propõe breve primeira elaboração de como compreender a ordem econômica a partir de suas múltiplas regulações.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRegulaçãopt_BR
dc.subjectServiço públicopt_BR
dc.subjectEros Graupt_BR
dc.subjectOrdem econômicapt_BR
dc.subjectEstado de garantiapt_BR
dc.subject.otherGrau, Eros Roberto, 1940-pt_BR
dc.subject.otherDireito administrativopt_BR
dc.subject.otherServiço públicopt_BR
dc.subject.otherEstadopt_BR
dc.titleA superação da dicotomia entre serviços públicos e atividades econômicaspt_BR
dc.title.alternativeOvercoming the dichotomy between public services and economic activitiespt_BR
dc.title.alternativeDépasser la dichotomie entre les services publics et les activités économiquespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0003-2820-7401pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação VFinal 01dez Dep07abr.pdfA SUPERAÇÃO DA DICOTOMIA ENTRE SERVIÇOS PÚBLICOS E ATIVIDADES ECONÔMICAS1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.