Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLayla Maria Campos Aburachidpt_BR
dc.creatorPaula Soares Franciscopt_BR
dc.creatorSchelyne Ribas da Silvapt_BR
dc.creatorTalita Ferreirapt_BR
dc.creatorPablo Juan Grecopt_BR
dc.date.accessioned2022-04-12T19:33:20Z-
dc.date.available2022-04-12T19:33:20Z-
dc.date.issued2019-09-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage122pt_BR
dc.citation.epage133pt_BR
dc.identifier.issn2178-5945pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41006-
dc.description.abstractThe teaching of sports is a broad and dynamic subject, as it is in constant academic discussion as is any area of study. From the point of view of the development of technique and tactics, the various possibilities of application of these contents give rise to pedagogical aspects that until now, were addressed in isolated discussions. The study aimed to discuss about such aspects contained in the teaching-learning-training process of sociomotor sports, characterized by collaboration-opposition of its participants. Still, we sought to weave relationships between the dimensions of training domain (general and specific), teaching styles (reproductive and productive), motivation to practice and the learning forms (implicit and explicit). This study intends to contribute with a theoretical reflection about the pedagogical issues and their interrelations, for the diversity of the practice in the teaching of sports.pt_BR
dc.description.resumoO ensino dos esportes é um tema amplo e dinâmico, uma vez que está em constante discussão acadêmica, assim como qualquer área de estudo. Sob o ponto de vista do desenvolvimento da técnica e da tática, as várias possibilidades de aplicação desses conteúdos fazem emergir aspectos pedagógicos que, até o momento, eram abordados em discussões isoladas. O presente estudo teve como objetivo discorrer sobre tais aspectos contidos no processo de ensino-aprendizagem-treinamento dos esportes sociomotrizes, que são caracterizados pela colaboração-oposição de seus praticantes. Ainda, procurou-se tecer relações entre o domínio do treino (geral e específicao), os estilos de ensino (dos reprodutivos aos produtivos), a motivação para a prática e as formas de aprendizagem (implícita e explícita). O ensaio pretende contribuir com uma reflexão teórica acerca dos aspectos pedagógicos e suas interrelações, para a diversidade da prática no ensino dos esportes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE ESPORTESpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCorpoconsciênciapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectEsportespt_BR
dc.subject.otherEsportespt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleO desafio de ensinar esportes: aspectos pedagógicos a serem considerados na práxispt_BR
dc.title.alternativeThe challenge of teaching sports: pedagogical aspects concerning praxispt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8445pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0116-9014pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-7408-7784pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-2607-5935pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O desafio de ensinar esportes.pdf481.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.