Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/41006
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Layla Maria Campos Aburachid | pt_BR |
dc.creator | Paula Soares Francisco | pt_BR |
dc.creator | Schelyne Ribas da Silva | pt_BR |
dc.creator | Talita Ferreira | pt_BR |
dc.creator | Pablo Juan Greco | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-04-12T19:33:20Z | - |
dc.date.available | 2022-04-12T19:33:20Z | - |
dc.date.issued | 2019-09 | - |
dc.citation.volume | 23 | pt_BR |
dc.citation.issue | 3 | pt_BR |
dc.citation.spage | 122 | pt_BR |
dc.citation.epage | 133 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2178-5945 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/41006 | - |
dc.description.abstract | The teaching of sports is a broad and dynamic subject, as it is in constant academic discussion as is any area of study. From the point of view of the development of technique and tactics, the various possibilities of application of these contents give rise to pedagogical aspects that until now, were addressed in isolated discussions. The study aimed to discuss about such aspects contained in the teaching-learning-training process of sociomotor sports, characterized by collaboration-opposition of its participants. Still, we sought to weave relationships between the dimensions of training domain (general and specific), teaching styles (reproductive and productive), motivation to practice and the learning forms (implicit and explicit). This study intends to contribute with a theoretical reflection about the pedagogical issues and their interrelations, for the diversity of the practice in the teaching of sports. | pt_BR |
dc.description.resumo | O ensino dos esportes é um tema amplo e dinâmico, uma vez que está em constante discussão acadêmica, assim como qualquer área de estudo. Sob o ponto de vista do desenvolvimento da técnica e da tática, as várias possibilidades de aplicação desses conteúdos fazem emergir aspectos pedagógicos que, até o momento, eram abordados em discussões isoladas. O presente estudo teve como objetivo discorrer sobre tais aspectos contidos no processo de ensino-aprendizagem-treinamento dos esportes sociomotrizes, que são caracterizados pela colaboração-oposição de seus praticantes. Ainda, procurou-se tecer relações entre o domínio do treino (geral e específicao), os estilos de ensino (dos reprodutivos aos produtivos), a motivação para a prática e as formas de aprendizagem (implícita e explícita). O ensaio pretende contribuir com uma reflexão teórica acerca dos aspectos pedagógicos e suas interrelações, para a diversidade da prática no ensino dos esportes. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EEF - DEPARTAMENTO DE ESPORTES | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Corpoconsciência | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Ensino | pt_BR |
dc.subject | Aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Esportes | pt_BR |
dc.subject.other | Esportes | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Aprendizagem | pt_BR |
dc.title | O desafio de ensinar esportes: aspectos pedagógicos a serem considerados na práxis | pt_BR |
dc.title.alternative | The challenge of teaching sports: pedagogical aspects concerning praxis | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8445 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-0116-9014 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/ 0000-0001-7408-7784 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | http://orcid.org/0000-0003-2607-5935 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O desafio de ensinar esportes.pdf | 481.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.