Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marina Marcondes Machadopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1719355914625152pt_BR
dc.contributor.referee1Ricardo Carvalho de Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Antônio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee3Raquel Castro de Souzapt_BR
dc.contributor.referee4Juliana Alves Mota Drummondpt_BR
dc.creatorAdélia Aparecida da Silva Carvalhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5077795863630057pt_BR
dc.date.accessioned2022-04-25T14:16:13Z-
dc.date.available2022-04-25T14:16:13Z-
dc.date.issued2021-12-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41129-
dc.description.abstractIn this work, I propose the construction of a creative material for the teaching of dramaturgy aimed, especially, for theater students (undergraduate, technical, artistic-professional courses), based on a reflection on my training process as a dramatist, student and teacher, in an autobiographical journey through the houses I lived in the cities of Mariana, Ouro Preto, Belo Horizonte and Macapá. I take as a reference for this research the phenomenology from Bachelard, developed through self-writing procedures, from the perspective of the darkening of this thought, based on the idea of writing proposed by Conceição Evaristo, recognizing as production of knowledge the writing itself, as woman/black/dramatist who investigates the protagonism of experiences that emerge from memory, in a movement of recovery and valorization of ancestry subjected to erasure and silencing throughout history. The proposed material is built from the elaboration of letters, in a reference to Paulo Freire's pedagogical letters, to provoke the exercise of dramaturgical writing beyond the rules established by traditional drama.pt_BR
dc.description.resumoNo presente trabalho proponho a construção de um material criativo para o ensino de dramaturgia voltado, especialmente, para estudantes de teatro (cursos superiores, técnicos, livres), com base em uma reflexão sobre o meu processo de formação como dramaturga, estudante e professora, num percurso autobiográfico através das casas que habitei nas cidades de Mariana, Ouro Preto, Belo Horizonte e Macapá. Tomo como referência para esta pesquisa a fenomenologia a partir de Bachelard, desenvolvida através de procedimentos de escrita de si, sob a ótica do escurecimento desse pensamento, baseado na ideia de escrevivência proposta por Conceição Evaristo, reconhecendo como produção de conhecimento a própria escrita, enquanto mulher/negra/dramaturga que investiga o protagonismo das experiências que emergem da memória, num movimento de recuperação e valorização da ancestralidade submetida ao apagamento e silenciamento ao longo da história. O material proposto se constrói a partir da elaboração de cartas, numa referência às cartas pedagógicas de Paulo Freire, para provocar o exercício da escrita dramatúrgica para além das regras estabelecidas pelo drama tradicional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscrevivênciapt_BR
dc.subjectAutobiografiapt_BR
dc.subjectCartapt_BR
dc.subjectDiário de bordopt_BR
dc.subject.otherTeatro (Literatura) - Redaçãopt_BR
dc.subject.otherTeatro (Literatura) - Técnicapt_BR
dc.subject.otherTeatro - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherRedação de cartaspt_BR
dc.subject.otherEscritores negrospt_BR
dc.subject.otherMemória na artept_BR
dc.titleCasas dramatúrgicas: material criativo para ensino de dramaturgiapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Casas Dramatúrgicas material criativo para o ensino de dramaturgia.pdf7.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.