Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/41518
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Marcelo Chiaretto | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3206811196555044 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Alex Fabiani de Brito Torres | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Allana Mátar de Figueiredo | pt_BR |
dc.creator | Jussara Barbosa Vieira Silva | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1042537949154578 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-05-10T19:12:37Z | - |
dc.date.available | 2022-05-10T19:12:37Z | - |
dc.date.issued | 2021-04-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/41518 | - |
dc.description.abstract | Reading literature is important in the development of all languages. Therefore, knowing the educational role of children’s literature allows the teacher to mediate elementary grade reading practices that benefit interaction, creativity, and imagination. Curiosity, pleasure, and interest of children in books contribute to the formation of readers. Then, the teacher’s role in this process is fundamental even if, initially, they won’t have the function of forming readers in the strict sense, but rather of promoting a feeling of enchantment, creating a pleasurable relation between children and books. This essay proposes to discuss these facts, according to reflections provided by PNAIC (2016), Ceccantini (2011), Koch (2011), Barhes (1992), Costa Val (2004), and others, as well as to present a case study of a didactical sequence developed with two- to three- yearold children. | pt_BR |
dc.description.resumo | A leitura literária é importante para o desenvolvimento das diversas linguagens. Conhecer as funções da literatura infantil possibilita que o professor medie práticas de leitura na Educação Infantil que favoreçam a interação, a criatividade, a imaginação e a fantasia. A curiosidade, o prazer e o interesse das crianças pelos livros contribuem para a formação de leitores. O papel do professor nesse processo é fundamental e, inicialmente, ele não terá a função de formar leitores no sentido restrito da palavra, mas promover o encantamento, criando uma relação prazerosa entre crianças e livros. Este ensaio propõe-se a discutir esses fatos, conforme algumas reflexões proporcionadas pelo PNAIC (2016), Ceccantini (2011), Koch (2011), Barthes (1992), Costa Val (2004), entre outros autores, e apresentar um estudo de caso, a partir de uma sequência didática desenvolvida com crianças de 2/3 anos de idade. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Leitura literária | pt_BR |
dc.subject | Linguagens | pt_BR |
dc.subject | Educação Infantil | pt_BR |
dc.subject | Formação de leitores. | pt_BR |
dc.subject.other | Leitura – Aprendizagem | pt_BR |
dc.subject.other | Educação infantil | pt_BR |
dc.subject.other | Formação de leitores | pt_BR |
dc.subject.other | Linguagem | pt_BR |
dc.title | Leitura literária na educação infantil | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Leitura Literária na Ed. Infantil - Jussara Barbosa Vieira Silva.pdf | 239.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License