Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/41518
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Chiarettopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3206811196555044pt_BR
dc.contributor.referee1Alex Fabiani de Brito Torrespt_BR
dc.contributor.referee2Allana Mátar de Figueiredopt_BR
dc.creatorJussara Barbosa Vieira Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1042537949154578pt_BR
dc.date.accessioned2022-05-10T19:12:37Z-
dc.date.available2022-05-10T19:12:37Z-
dc.date.issued2021-04-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/41518-
dc.description.abstractReading literature is important in the development of all languages. Therefore, knowing the educational role of children’s literature allows the teacher to mediate elementary grade reading practices that benefit interaction, creativity, and imagination. Curiosity, pleasure, and interest of children in books contribute to the formation of readers. Then, the teacher’s role in this process is fundamental even if, initially, they won’t have the function of forming readers in the strict sense, but rather of promoting a feeling of enchantment, creating a pleasurable relation between children and books. This essay proposes to discuss these facts, according to reflections provided by PNAIC (2016), Ceccantini (2011), Koch (2011), Barhes (1992), Costa Val (2004), and others, as well as to present a case study of a didactical sequence developed with two- to three- yearold children.pt_BR
dc.description.resumoA leitura literária é importante para o desenvolvimento das diversas linguagens. Conhecer as funções da literatura infantil possibilita que o professor medie práticas de leitura na Educação Infantil que favoreçam a interação, a criatividade, a imaginação e a fantasia. A curiosidade, o prazer e o interesse das crianças pelos livros contribuem para a formação de leitores. O papel do professor nesse processo é fundamental e, inicialmente, ele não terá a função de formar leitores no sentido restrito da palavra, mas promover o encantamento, criando uma relação prazerosa entre crianças e livros. Este ensaio propõe-se a discutir esses fatos, conforme algumas reflexões proporcionadas pelo PNAIC (2016), Ceccantini (2011), Koch (2011), Barthes (1992), Costa Val (2004), entre outros autores, e apresentar um estudo de caso, a partir de uma sequência didática desenvolvida com crianças de 2/3 anos de idade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/*
dc.subjectLeitura literáriapt_BR
dc.subjectLinguagenspt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectFormação de leitores.pt_BR
dc.subject.otherLeitura – Aprendizagempt_BR
dc.subject.otherEducação infantilpt_BR
dc.subject.otherFormação de leitorespt_BR
dc.subject.otherLinguagempt_BR
dc.titleLeitura literária na educação infantilpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leitura Literária na Ed. Infantil - Jussara Barbosa Vieira Silva.pdf239.09 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons