Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/41518
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Leitura literária na educação infantil |
Authors: | Jussara Barbosa Vieira Silva |
First Advisor: | Marcelo Chiaretto |
First Referee: | Alex Fabiani de Brito Torres |
Second Referee: | Allana Mátar de Figueiredo |
Abstract: | A leitura literária é importante para o desenvolvimento das diversas linguagens. Conhecer as funções da literatura infantil possibilita que o professor medie práticas de leitura na Educação Infantil que favoreçam a interação, a criatividade, a imaginação e a fantasia. A curiosidade, o prazer e o interesse das crianças pelos livros contribuem para a formação de leitores. O papel do professor nesse processo é fundamental e, inicialmente, ele não terá a função de formar leitores no sentido restrito da palavra, mas promover o encantamento, criando uma relação prazerosa entre crianças e livros. Este ensaio propõe-se a discutir esses fatos, conforme algumas reflexões proporcionadas pelo PNAIC (2016), Ceccantini (2011), Koch (2011), Barthes (1992), Costa Val (2004), entre outros autores, e apresentar um estudo de caso, a partir de uma sequência didática desenvolvida com crianças de 2/3 anos de idade. |
Abstract: | Reading literature is important in the development of all languages. Therefore, knowing the educational role of children’s literature allows the teacher to mediate elementary grade reading practices that benefit interaction, creativity, and imagination. Curiosity, pleasure, and interest of children in books contribute to the formation of readers. Then, the teacher’s role in this process is fundamental even if, initially, they won’t have the function of forming readers in the strict sense, but rather of promoting a feeling of enchantment, creating a pleasurable relation between children and books. This essay proposes to discuss these facts, according to reflections provided by PNAIC (2016), Ceccantini (2011), Koch (2011), Barhes (1992), Costa Val (2004), and others, as well as to present a case study of a didactical sequence developed with two- to three- yearold children. |
Subject: | Leitura – Aprendizagem Educação infantil Formação de leitores Linguagem |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/41518 |
Issue Date: | 20-Apr-2021 |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Leitura Literária na Ed. Infantil - Jussara Barbosa Vieira Silva.pdf | 239.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License