Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/42547
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Constância Lima Duartept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0487085115563331pt_BR
dc.contributor.referee1Cláudia Campos Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Cláudia Cristina Maiapt_BR
dc.contributor.referee3Kelen Benfenatti Paivapt_BR
dc.contributor.referee4Nádia Battella Gotlibpt_BR
dc.creatorSimone Teodoro Sobrinhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6887282723838525pt_BR
dc.date.accessioned2022-06-15T18:52:59Z-
dc.date.available2022-06-15T18:52:59Z-
dc.date.issued2022-04-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/42547-
dc.description.abstractIn this thesis I seek to delve into some aspects of the modernity of Gilka Machado's lyricism based on the traits: "sensualism", "symbolism", "romantic anarchism", "feminine loving feeling", "unfolding the self in masks" and "voluptuousness-Anguish” Based on these notions, related to concepts that tried to characterize the literary attitude in modernity (negativity, derealization, empty transcendence and the truth of masks), I discuss the dynamics of this attitude in his poetics. For this, I analyze the poems “Falando à lua” and “Beijo”, which I call debut poetry, as well as rescue two short stories “O Poeta e a Dor” and “Tempestades”, also included in the list of the first writings. I deepen and relate “romantic anarchism”, “symbolism”, “feminine feeling of love” and intertextual dialogues, as an analytical basis for the study of the poems “Cabelos Negros”, “Aranhol Verde”, “Símbolos”, “Quem és tu”, “ Meu amor”, “Ansia de Azul”, “Ao Som de um Sino” and “Esfolhada”; and, finally, I discuss the switching of masks in the relations between: sincerity and representation (poems: “Possa eu da Palavra os Agreste Sons” and “Comigo Mesma”), biography and poetic self-modeling (rescuing data from his biography) and the representation of the multiple female personas (poems: “A ausência tua”, “Nesta ausência que me excita” and “Sensual”).pt_BR
dc.description.resumoNesta tese busco aprofundar alguns aspectos da Modernidade da lírica de Gilka Machado a partir dos traços: “sensualismo”, "simbolismo”, “anarquismo romântico”, “sentimento amoroso em feminino”, “desdobramento do eu em máscaras” e “volúpia-angústia”. A partir dessas noções, relacionadas a conceitos que tentaram caracterizar a atitude literária na Modernidade (a negatividade, a desrealização, a transcendência vazia e a verdade das máscaras), discuto as dinâmicas desta atitude em sua poética. Para isso, analiso os poemas “Falando à Lua” e “Beijo”, aos quais chamo de poesia de estreia, bem como resgato dois pequenos contos “O Poeta e a Dor” e “Tempestades”, incluídos também no rol dos primeiros escritos. Aprofundo e relaciono “anarquismo romântico”, “simbolismo”, “sentimento amoroso em feminino” e diálogos intertextuais, como fundamento analítico para estudo dos poemas “Cabelos Negros”, “Aranhol Verde”, “Símbolos”, “Quem és tu”, “Meu amor”, “Ânsia de Azul”, “Ao som de um sino” e “Esfolhada”; e, por fim, discuto o jogo de máscaras nas relações entre: sinceridade e representação (poemas: “Possa eu da palavra os agrestes sons” e “Comigo Mesma”), biografia e automodelamento poético (resgatando dados de sua biografia) e a representação das múltiplas personas femininas (poemas: “A ausência tua”, “Nesta ausência que me excita” e “Sensual”).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLírica moderna, Poesia brasileira, Simbolismo, Literatura feminista, Intertextualidadept_BR
dc.subject.otherMachado, Gilka, 1893-1980 – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFeminismo e literaturapt_BR
dc.subject.otherPoesia brasileira – História e críticapt_BR
dc.subject.otherIntertextualidadept_BR
dc.subject.otherSimbolismo (Literatura)pt_BR
dc.titleUm corpo estranho na literatura brasileira: a modernidade da lírica de Gilka Machado.pt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese doutorado Simone Teodoro_POSLIT_repositório.pdfUm Corpo Estranho na Literatura Brasileira: a Modernidade da Lírica de Gilka Machado5.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.