Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/43419
Type: Artigo de Periódico
Title: 'Não verás país nenhum': políticas educacionais e perspectivas de desenvolvimento econômico no brasil
Other Titles: “You mon’t see any country”: educational policies and economic development prospects in Brasil
Authors: Lúcia Valadares Sartório
Leonardo Gomes de Deus
Abstract: O artigo reconstitui as propostas de desenvolvimento no Brasil do século XX e seus efeitos sobre as políticas educacionais. Se no período nacionaldesenvolvimentista houve uma expansão da oferta de escolas e do acesso, a partir de 1990 ocorreu um retrocesso. Com o processo de municipalização do ensino fundamental, ocorreu o fechamento paulatino de escolas das redes estaduais de ensino. Discutem-se os projetos de país e suas implicações para a educação, para avaliar alternativas contemporâneas.
Abstract: The paper discusses the main ideas for the economic development in Brazil during the 20th century and their effects on educational policies. Through the developmentalism years the supply of public schools increased, while a decline is observable since the 1990’s. The paper demonstrates how the municipalization of public schools has endangered the universalization of access to education and its quality. This process begun during the Dictatorship of 1964 and has not changed after democratization.
Subject: Política educacional
Escolas de primeiro grau
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/43419
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: http://verinotio.org/conteudo/0.5428353776622893.pdf
metadata.dc.relation.ispartof: Verinotio – Revista on-line de Filosofia e Ciências Humanas
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nao veras país nenhum políticas educacionais e perspectivas.pdf321.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.