Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44642
Type: Dissertação
Title: Fazer-se comunitário em Maraã (AM): uma etnografia da experiência de comunidades ribeirinhas a partir da figura do professor comunitário
Other Titles: The making off comunitário in Maraã (Brazil): an ethnography of the experience of riverside communities based on the figure of the community teacher
Authors: Matheus Machado Vaz
First Advisor: Ana Maria Rabelo Gomes
First Referee: Deborah de Magalhães Lima
Second Referee: Nelissa Peralta Bezerra
Third Referee: Luciano Mendes de Faria Filho
Abstract: No Médio Solimões, a partir dos anos de 1960, a organização comunitária inaugurou um novo modelo de condução de demandas, caracterizado pela autogestão e por formas específicas de relações sociais. Surge, assim, uma nova configuração social que dá lugar a aspectos também específicos na formação da pessoa do comunitário. Nesse projeto de criação dos filhos em conjunto, a escola e o professor têm um papel fundamental na constituição dos novos comunitários, tema da presente etnografia da experiência de comunidades ribeirinhas, em Maraã, na condução de suas escolas através dos eixos da territorialidade, socialidade e formação da pessoa.
Abstract: In the Middle Solimoes, since the 1960s, the community organization invented a new model of demand management, characterized by self-management and specific forms of social relations. A new kind of social configuration emerges, giving rise to specific aspects in the formation of the comunitário. In this project of raising children together, the school and the teacher have a fundamental role in the constitution of the new comunitário, theme of this ethnography of the experience of riverside communities in Maraã in the conduction of their schools through the axes of territoriality, sociality and constitution of the person.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/44642
Issue Date: 31-Jul-2019
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Matheus Machado Vaz 22-08-2022.pdfFAZER-SE COMUNITÁRIO EM MARAÃ (AM): uma etnografia da experiência de comunidades ribeirinhas a partir da figura do professor comunitário8.3 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons