Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44723
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Débora D'Ávila Reispt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1384125441325829pt_BR
dc.contributor.referee1Verona Campos Segantinipt_BR
dc.contributor.referee2Luana Pereira Leite Schetinopt_BR
dc.creatorAkemi Miqueline Takahashipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1709474316530451pt_BR
dc.date.accessioned2022-08-30T15:04:36Z-
dc.date.available2022-08-30T15:04:36Z-
dc.date.issued2021-11-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44723-
dc.description.abstractThis dissertation had the following objectives: 1st) to evaluate the learning processes of children from the 3rd year of elementary school in a public school visiting the Casa Kubitschek Museum; and 2nd) from the analyzes carried out and the bibliography surveyed, create and produce artifacts aimed at raising the awareness of teachers of Basic Education for the relevance of museums as spaces for children's learning. To understand the meanings constructed by children in the context of the museum and in the classroom, before and after the visit, a qualitative study was carried out, with an emphasis on participant observation. The literature review and the selection of articles used in the theoretical framework was based on some assumptions, namely: 1st) education happens all the time and not only in the school context; and 2nd) the museum presents itself as an important space for learning. We dialogued with Jorge Larossa (2002) and the concept of experience; Paulo Freire (1987) and the defense of the protagonism of subjects; Latour (2002) on affective learning; Falk (2001) and free-choice learning. The data collection instruments were: observation; quiz; field notebook; record; and students' drawings. Each stage was described passing through moments in the school and in the museum, having been analyzed the conversation circles, the students' interactions, the speeches and the drawings that provided clues of how the children were affected and made the museum experience. The drawings could be interpreted as a form of communication and expression for children in the production of meanings and feelings. The results showed the possibility of free and sensitive learning present in the museum, in the interaction of children with human and non-human actants. The educational resources had the role of informing, disseminating and sensitizing Basic Education teachers about the multiple learning experiences in the museum, raising reflections on the subject-child-visiting-museum. Keywords: Experience. Sensitive learning. Affectation. Basic educationpt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação teve como objetivos: 1º) avaliar os processos de aprendizagem de crianças do 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública em visita ao Museu Casa Kubitschek; e 2º) a partir das análises realizadas e da bibliografia levantada, criar e produzir artefatos visando à sensibilização de professoras e de professores da Educação Básica para a relevância dos museus enquanto espaços de aprendizagem de crianças. Para compreender os significados construídos pelas crianças no contexto do museu e na sala de aula, antes e depois da visita, foi realizado um estudo qualitativo, com ênfase na observação participante. A revisão bibliográfica e a seleção dos artigos utilizados no referencial teórico foi feita a partir de alguns pressupostos, sendo eles: 1º) a educação acontece a todo tempo e não somente no contexto escolar; e 2º) o museu apresenta-se como um espaço importante de aprendizagem. Dialogamos com Jorge Larossa (2002) e o conceito de experiência; Paulo Freire (1987) e a defesa do protagonismo dos sujeitos; Latour (2002) da aprendizagem por afetação; Falk (2001) e a aprendizagem por livre escolha (free-choice learning). Os instrumentos de coleta de dados foram: observação; questionário; caderno de campo; registro; e desenhos dos alunos. Cada etapa foi descrita perpassando momentos na escola e no museu, tendo sido analisadas as rodas de conversa, as interações dos estudantes, as falas e os desenhos que forneceram indícios de como as crianças eram afetadas e faziam a experiência museal. Os desenhos puderam ser interpretados como uma forma de comunicação e de expressão das crianças na produção de significados e sentidos. Os resultados evidenciaram a possibilidade da aprendizagem livre e sensível presentes no museu, na interação das crianças com os actantes humanos e não-humanos. Os recursos educativos tiveram o papel de informar, divulgar e sensibilizar os professores da Educação Básica sobre as múltiplas aprendizagens no museu, levantando reflexões sobre o sujeito-criança-visitando museu.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectExperiênciapt_BR
dc.subjectAprendizagem sensívelpt_BR
dc.subjectAfetaçãopt_BR
dc.subjectEducação básicapt_BR
dc.subject.otherMuseu Casa Kubitschek (Belo Horizonte - MG) - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMuseus e escolaspt_BR
dc.subject.otherMuseus – Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherEnsino - Meios auxiliarespt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) – Museuspt_BR
dc.titleAprendizagens em museu: uma análise a partir das experiências de crianças no museu Casa Kubitschekpt_BR
dc.title.alternativeLearnings in museum: an analysis from the experiences of children at the Casa Kubitschek museumpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação e Ata - Akemi (2) 2022.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.