Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44890
Type: Monografia (especialização)
Title: Ready! Set! Inspire!: exploring mindset shifts
Other Titles: Preparar! Definir! Inspire!: explorando mudanças de mentalidade
Authors: Alex Soares Rios
First Advisor: Ricardo Augusto de Souza
Abstract: This project had its running start by pondering what the English poet William Blake wrote at any time between 1790 and 1793, and later published in his book “The Marriage of Heaven and Hell’: “If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is: infinite.” (Blake, 1988, p. 39). In a free interpretation of Blake’s famous sentence, the doors of perception need to be cleansed – and wide open –, so that men would be able to understand the world clearly, with no barriers, as it is. Taking this into account, and having in mind the process of teaching a foreign language, knowledge is a powerful greatness that also needs to transcend filters and closed doors which have limited learners’ perception towards their role in society. Therefore, the material used in the L2 class was seen in this final project as a way of opening doors, bridging the gap between learners of a new language and the different possible world views. The content of both lessons presented here was carefully thought in order to bring different perspectives about life in society. As a result, beliefs were contrasted, and learners are engaged to the process of rethinking concepts deeply rooted in society, and to learn about new ones. It is believed that the process of learning a new language is not limited to learning a new system per se, by the contrast, this process involves learners opening their minds to a new world in which the target language is originally from.
Abstract: Este projeto teve seu início ao refletir sobre o que o poeta inglês William Blake escreveu em qualquer época entre 1790 e 1793, e mais tarde publicou em seu livro “The Marriage of Céu e Inferno’: “Se as portas da percepção fossem limpas, tudo apareceria ao homem como é: infinito.” (Blake, 1988, p. 39). Numa interpretação livre da famosa frase de Blake, o as portas da percepção precisam ser limpas – e escancaradas –, para que os homens possam entender o mundo com clareza, sem barreiras, como ele é. Levando isso em consideração, e tendo em atenção ao processo de ensino de uma língua estrangeira, o conhecimento é uma grandeza poderosa que também precisa transcender filtros e portas fechadas que limitam a percepção dos alunos em relação seu papel na sociedade. Portanto, o material utilizado na aula de L2 foi visto neste projeto final como uma forma de abrir portas, fazendo a ponte entre os aprendizes de uma nova língua e o diferentes visões de mundo possíveis. O conteúdo de ambas as aulas aqui apresentadas foi cuidadosamente pensado de forma a trazer diferentes perspectivas sobre a vida em sociedade. Como resultado, as crenças foram contrastadas, e os alunos estão engajados no processo de repensar conceitos profundamente enraizados na sociedade, e aprender sobre novos. Acredita-se que o processo de aprendizagem de uma nova língua não se limita ao aprendizado de um novo sistema per se, pelo contrário, este processo envolve os alunos abrindo suas mentes para um novo mundo no qual a língua-alvo é originalmente.
Subject: Língua inglesa – Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Ensino em Inglês
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/44890
Issue Date: 10-Aug-2017
Appears in Collections:Especialização em Língua Inglesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alex Soares Rios - Monografia.pdf14.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.