Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45642
Type: Tese
Title: A elaboração da memória em Rithy Panh
Other Titles: The elaboration of memory in Rithy Panh
Authors: Tomyo Costa Ito
First Advisor: César Geraldo Guimarães
First Referee: Patrícia Furtado Mendes Machado
Second Referee: Marcelo Rodrigues Souza Ribeiro
Third Referee: Claudia Cardoso Mesquita
metadata.dc.contributor.referee4: Eduardo Antônio de Jesus
Abstract: Esta pesquisa se dedica ao estudo da filmografia do cineasta cambojano Rithy Panh, em seu esforço de elaboração do passado traumático do seu país. Buscou-se analisar quatro documentários do diretor que abordam o genocídio perpetrado pelo regime do Khmer Vermelho no Camboja, no período de 1975 a 1979. Para compreender o trabalho de memória realizado pelo cineasta, a tese se apoiou em estudos da filosofia da história (Walter Benjamin) e da psicanálise (Freud e Lacan). A análise fílmica investigou a relação peculiar entre quem filma e quem é filmado, as narrativas de testemunho e a ressignificação das imagens de arquivo. Foram identificadas quatro modalidades de elaboração cinematográfica da memória coletiva cambojana: a nomeação em Bophana, uma tragédia cambojana (1996), o encontro em S-21, a máquina de morte do Khmer Vermelho (2002), o confronto em Duch, o mestre das forjas do inferno (2011) e a rememoração em A imagem que falta (2013).
Abstract: This research studies the filmography of Cambodian filmmaker Rithy Panh, in his effort in the elaboration of the traumatic past of his country. We sought to analyze four of his documentaries that address the genocide perpetrated by the Khmer Rouge regime in Cambodia, from 1975 to 1979. To understand the filmmaker's work of memory, the thesis was based on studies of the philosophy of history (Walter Benjamin) and psychoanalysis (Freud and Lacan). The film analysis investigated the peculiar relationship between who films and who is filmed, the testimony narratives and the resignification of archival images. Four modalities of cinematographic elaboration of Cambodian collective memory were identified: the nomination in Bophana, a Cambodian Tragedy (1996), the encounter in S-21: The Khmer Rouge Killing machine (2002), the confrontation in Duch, Master of the Forges of Hell (2011) and the remembrance in The Missing Picture (2013).
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/45642
Issue Date: 30-Nov-2021
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Ficha + Ata Tomyo Costa Ito.pdfTeste com ficha e ata7.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.