Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46977
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dc.contributor.advisor1David Francisco Lopes Gomespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1828373618919886pt_BR
dc.contributor.referee1Adilson José Moreirapt_BR
dc.contributor.referee2Maria Fernanda Salcedo Repolêspt_BR
dc.creatorVictor Schittini Teixeirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6275455365722069pt_BR
dc.date.accessioned2022-11-07T15:09:16Z-
dc.date.available2022-11-07T15:09:16Z-
dc.date.issued2021-08-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46977-
dc.description.abstractThe main objective of this bibliographic research is to problematize Brazilian whiteness in the Law field, considering it as a behavioral and argumentation framework that, when shared, characterizes the racial identity of white Brazilians. Thus, the main focus is to understand how this racial group identity manifests in a legal phenomenon. Firstly, with the purpose of demonstrating how critical studies of whiteness can contribute to the promotion of an emancipatory and decolonial legality, this work is introduced by problematizing the hegemonic legal paradigm of Western modernity from a Latin-American decolonial turn point of view. A historical and sociological study of the racial thinking evolution in the Eurocentric modernity is developed, evidencing how the concept of race becomes structured by the modern Western thinking to categorize, describe, and especially rank human groups based on their physical and cultural traits. The development of racial thinking by Brazilian intellectuals from the 20th century onwards is brought into focus, demonstrating how most racial studies in the country overlook whiteness position as an active part in the reproduction of structural racism of Brazilian society. After reflecting on racial thinking itself, this research addresses critical studies of the national whiteness and the thesis about the Brazilian racial humanism that, so to speak, promote a shift in the focus of analysis of racial thinking and evidence the actions of whiteness in the reproduction of hegemonic and dominant paradigms of Western modernity and, consequently, in the reproduction of Brazilian society’s structural racism. Lastly, the arguments disseminated by the political party Partido Democratas in the initial pleading of ADPF [action against the violation of a constitutional fundamental right] no. 186 are analyzed in order to evidence how the technical rhetoric of Brazilian whiteness and racial humanism manifests in the Law field.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa, de caráter bibliográfico, tem por principal objetivo problematizar a branquitude brasileira no campo do direito, considerando-a como arcabouço argumentativo e comportamental que, compartilhado, caracteriza a identidade racial de brancos no Brasil. Assim, o foco principal é compreender como essa identidade racial de grupo se manifesta no fenômeno jurídico. A princípio, com o intuito de demonstrar como os estudos críticos da branquitude oferecem contribuição para a promoção de uma legalidade que seja emancipatória e decolonial, inicia-se o trabalho problematizando o paradigma jurídico hegemônico da modernidade ocidental a partir da crítica desenvolvida por Boaventura de Sousa Santos e pelo ponto de vista do giro decolonial latino-americano. É desenvolvido um estudo histórico e sociológico da evolução do pensamento racial na modernidade eurocentrada, evidenciando como o conceito raça passa a ser estruturado pelo pensamento ocidental moderno para categorizar, descrever e principalmente hierarquizar grupos humanos em razão das suas características físicas e culturais. Focaliza-se o desenvolvimento do pensamento racial pela intelectualidade nacional a partir do século XX, demonstrando como a maioria dos estudos raciais brasileiros ignora o lugar da branquitude como polo ativo na reprodução do racismo estrutural da sociedade nacional. Ao fim da reflexão sobre o pensamento racial propriamente dito, alcança-se os estudos críticos da branquitude nacional e a tese de Adilson José Moreira a respeito do humanismo racial brasileiro, que, por assim dizer, promovem um giro no foco de análise do pensamento racial e evidenciam a atuação da branquitude na reprodução de paradigmas hegemônicos e dominantes da modernidade ocidental, e, consequentemente, na reprodução do racismo estrutural da sociedade brasileira. Por fim, são analisados os argumentos veiculados pelo Partido Democratas na petição inicial da ADPF nº 186, de modo a evidenciar como a retórica técnica da branquitude e do humanismo racial brasileiro se manifesta no campo do direito.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDIREITO - FACULDADE DE DIREITOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Direitopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectDireitopt_BR
dc.subjectBranquitudept_BR
dc.subjectHeteroclassificaçãopt_BR
dc.subject.otherDireitopt_BR
dc.subject.otherBrancos - Identidade racialpt_BR
dc.subject.otherRelações raciais - Históriapt_BR
dc.titleDireito e branquitudept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4564-5422pt_BR
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Dissertação Direito e Branquitude - Victor Schittini Teixeira - Versão Final 2.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open


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