Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47516
Type: Artigo de Periódico
Title: Tradução e adaptação cultural do Behavior Change Protocol para as práticas educativas em Diabetes Mellitus
Other Titles: Translation and cross-cultural adaptation of the Behavior Change Protocol for educational practices in Diabetes Mellitus.
Authors: Fernanda Azeredo Chaves
Sumaya Giarola Cecilio
Adriana Silvina Pagano
Ilka Afonso Reis
Heloisa de Carvalho Torres
Abstract: Objetivo: realizar a tradução e adaptação cultural do Behavior Change Protocol para as práticas educativas em Diabetes Mellitus. Método: estudo metodológico de adaptação cultural, no qual foram executadas as etapas de tradução, retrotradução, avaliação por comitê de juízes e pré-teste do instrumento aplicado a uma amostra de 30 usuários com diabetes mellitus tipo 2. Resultados: a avaliação do instrumento pautou-se pelos critérios de equivalência semântica, idiomática, conceitual e cultural entre o instrumento original e o traduzido, sendo que o Índice de Validade de Conteúdo médio apresentado foi de 0,85. Conclusão: o instrumento apresentou validade de conteúdo indicativa de boa adaptação à cultura brasileira para seu uso em práticas educativas orientadas para o autocuidado em diabetes mellitus tipo 2.
Abstract: Objective: to translate and cross-culturally adapt the Behavior Change Protocol for educational practices in Diabetes Mellitus. Method: methodological study aimed at cross-cultural adaptation, comprising the steps of translation, back-translation, assessment by an expert committee and pre-testing of the instrument on a sample of 30 healthcare service users with type 2 Diabetes Mellitus. Results: the instrument was assessed based on criteria pertaining semantic, idiomatic, conceptual and cultural equivalence between the original instrument and the translated version, its mean Content Validity Index being 0.85. Conclusion: results showed content validity indicating the instrument’s successful cross-cultural adaptation to the Brazilian culture for use in educational practices targeting self-care in type 2 DM.
Subject: Diabetes
Promoção da saude
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA
FALE - FACULDADE DE LETRAS
ICX - DEPARTAMENTO DE ESTATÍSTICA
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2908.3164
URI: http://hdl.handle.net/1843/47516
Issue Date: 19-Aug-2019
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Latino-Americana de Enfermagem
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.