Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48079
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Memória, pós-memória e formação crítica de professores de línguas |
Other Titles: | Memory, postmemory and critical language teacher education |
Authors: | Andréa Machado de Almeida Mattos Érika Amâncio Caetano |
Abstract: | As narrativas e as histórias sobre as experiências dos professores em formação, antes e durante seu trabalho profissional, são comumente utilizadas para entender as identidades dos professores de línguas, por serem estas influenciadas pelas experiências gravadas nas memórias. Porém, o conceito de pós-memória emergiu recentemente e parece não ter sido ainda utilizado na educação desses profissionais. Neste artigo, comentam-se as possibilidades de utilização desse conceito na educação de professores de línguas, por meio das narrativas sobre suas experiências. O propósito é estudar com mais profundidade as influências de eventos históricos traumáticos sobre as identidades de professores de inglês no Brasil, antes e durante seu trabalho profissional, . Especificamente, propõe-se analisar as relações e inter-relações entre memória, pós-memória e experiências e as identidades dos professores de inglês, especialmente com relação às experiências influenciadas pela Ditadura Militar no Brasil. |
Abstract: | Narratives and stories of teachers' experiences in pre-service and in-service education are commonly used to understand the identities of language teachers, as they tend to be influenced by their life experiences and are stored in their memories. However, the concept of post-memory has emerged more recently and seems not yet to have been used in language teacher education. In this paper, we discuss the possibilities of using the concept of post-memory in the education of language teachers, through narratives of their life experiences. We intend to explore more deeply the influences of traumatic historical events, such as the Brazilian Military Regime, on the identities of pre-service and in-service English teachers in Brazil, through narratives and stories of their experiences. Our main objective is to analyze the relationships and interrelationships among memory, post-memory and life experiences and identities of English teachers, especially in relation to the experiences related to the influences of the Brazilian military period. |
Subject: | Linguística Memória - Aspectos sociais Professores - formação Linguagem e línguas - Estudo e ensino |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/48079 |
Issue Date: | 21-May-2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/21611 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Línguas & Letras |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Memoria, Pos-Memoria e Formacao Critica de Professores de Linguas.pdf | 316.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.