Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48081
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAndréa Machado de Almeida Mattospt_BR
dc.creatorEmmanuelle Pereira da Costapt_BR
dc.date.accessioned2022-12-15T22:18:28Z-
dc.date.available2022-12-15T22:18:28Z-
dc.date.issued2018-11-02-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage12pt_BR
dc.citation.epage28pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.51951/ti.v8i16pt_BR
dc.identifier.issn2236-7403pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48081-
dc.description.abstractRecently, much research on language teaching and teacher education has used narratives as a way to better understand the lived experiences of students and teachers (CAETANO, MATTOS, 2017). This type of research, especially in the area of English teaching, stems from the work of Clandinin and Connely (2000), who argue that we are by nature “narrative” beings, both individually and collectively. Besides that, recent research in the area of new literacies suggests that multimodality is everywhere and invades our lives and experiences in the most diverse ways possible (MATTOS, 2015). This paper, therefore, proposes the use of multimodal narratives to get to know the experiences lived by pre-service English teachers. During a pre-service teacher education course, students were encouraged to reflect on their stories and previous experiences of teaching and learning English through a drawing that related such experiences to the metaphor of a river. In addition, the same students also did, at the end of the course, a reflective activity as a written narrative about their learning during the course. Thus, this paper aims to discuss the experiences of this group of pre-service teachers based on the reports in their multimodal and written narratives.pt_BR
dc.description.resumoRecentemente muitas pesquisas sobre ensino de línguas e formação de professores têm usado narrativas como forma de compreender melhor as experiências vividas por alunos e professores (CAETANO; MATTOS, 2017). Este tipo de pesquisa, especialmente na área de ensino de inglês, decorre do trabalho de Clandinin e Connely (2000), que argumentam que somos seres por natureza “narrativos”, tanto individualmente quanto coletivamente. Somando-se a isso, pesquisas recentes na área dos novos letramentos sugerem que a multimodalidade está em toda parte e invade nossas vidas e experiências das formas mais diversas possíveis (MATTOS, 2015). Este trabalho, portanto, propõe o uso de narrativas multimodais para conhecer as experiências vividas por professores de inglês em formação. Durante um curso de formação pré-serviço, os alunos foram estimulados a refletir sobre suas histórias e experiências anteriores de ensino e aprendizagem de inglês por meio de um desenho que relacionasse tais experiências à metáfora de um rio. Além disso, os mesmos alunos também fizeram, ao final do curso, uma atividade reflexiva que se constituiu em uma narrativa escrita sobre sua aprendizagem durante o curso. Assim, este trabalho tem por objetivo discutir as experiências desse grupo de professores em formação baseando-se nos relatos de suas narrativas multimodais e escritas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTravessias Interativaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativas multimodaispt_BR
dc.subjectProfessores em formaçãopt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectExperiênciaspt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherIdentidadept_BR
dc.subject.otherLinguagem e línguas - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleNarrativas multimodais e formação de professorespt_BR
dc.title.alternativeMultimodal narratives and teacher educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3190-7329pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1740-0268pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Narrativas multimodais e formacao de professores.pdf5.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.