Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48249
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francis Arthuso Paivapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9987569172150751pt_BR
dc.contributor.referee1Hermínia Maria Martins Lima Silveirapt_BR
dc.contributor.referee2Rita Cristina Lima Lagespt_BR
dc.creatorJéssica Rodrigues Romualdopt_BR
dc.date.accessioned2022-12-20T14:34:22Z-
dc.date.available2022-12-20T14:34:22Z-
dc.date.issued2022-10-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48249-
dc.description.abstractThis work consists of an experience report, a study of an applied nature, in the format of action research, of a qualitative nature, whose proposal is to reflect on alternatives and possibilities of actions/tools for teaching reading and writing, in the context of remote teaching emergency – ERE. It is the result of proposing a research project that dialogues with the axes of reading and writing, central themes of the specialization course in Portuguese Language: theories and practices in teaching reading and text production, at the Faculty of Arts, Federal University of Minas Gerais (UFMG) - Proleitura. It is presented as an alternative intervention proposal, for the continuity of the institutional project, in a school of the Municipal Network of Belo Horizonte, whose cut was made for classes from thest to the 5th year of the institution, 1st and 2nd cycles of Elementary School. Given the emergency demand for a new teaching format, due to the COVID-19 pandemic, and the impacts caused by the suspension of face-to-face classes in this new context, the search for new teaching strategies for students was a necessary demand, for the continuity of the actions already in progress at the school, before the pandemic period. The work highlights the challenges of reaching students through non-face-to-face means - adverse to the modality regularly developed in this stage of Basic Education, legally foreseen for fundamental education - and proper to the remote format, in which the use of digital technologies started to make up the universe of the school as teaching and learning resources, in a more evident way. The work clarifies the concept of emergency remote teaching, to the detriment of other modalities, such as hybrid teaching and distance education. It highlights the multimodal nature of texts read/heard/written and that circulate in the information and communication society, using a linguistic and literary approach, in which it proposes actions to encourage reading and textual production practices, aligned with the school curriculum for students. training cycles contemplated by the research. The results described reveal instabilities in the course of application, which converge with the lack of planning and preparation, typical of emergency use, both for the school and its professionals, as well as for students and their families. However, it highlights the importance of the work carried out, even if of low scope, whose consequences certainly impacted the reality and structure of the traditional school and give new nuances to teaching and learning, after the return of face-to-face classes. Keywords: Reading and Writing. Emergency Remote Teaching.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho consiste em um relato de experiência, um estudo de natureza aplicada, no formato pesquisa-ação, de ordem qualitativa, cuja proposta é refletir sobre alternativas e possibilidades de ações/ferramentas para o ensino de leitura e escrita, no contexto do ensino remoto emergencial – ERE. É resultado da proposição de um projeto de pesquisa que dialoga com os eixos de leitura e escrita, temáticas centrais do curso de especialização em Língua Portuguesa: teorias e práticas no ensino de leitura e produção de texto, da Faculdade de Letras, da Universidade Federal de Minas Gerais(UFMG) - o Proleitura. Apresenta-se como uma proposta de intervenção alternativa, para a continuidade do projeto institucional , em uma escola da Rede Municipal de Belo Horizonte, cujo recorte se fez para turmas do 1º ao 5º ano da instituição, 1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental. Dada a demanda emergencial de um novo formato de ensino, em função da pandemia de COVID-19, e dos impactos provocados pela suspensão das aulas presenciais neste novo contexto, a busca por novas estratégias de ensino aos estudantes foi uma demanda necessária, para continuidade das ações já em andamento na escola, antes do período pandêmico. O trabalho evidencia os desafios de alcance dos estudantes por meios não presenciais - adversos à modalidade regularmente desenvolvida nesta etapa da Educação Básica, legalmente prevista para o ensino fundamental - e próprios ao formato remoto, em que o uso das tecnologias digitais passaram a perfazer o universo da escola como recursos de ensino e aprendizagem, de forma mais evidente. O trabalho esclarece o conceito de ensino remoto emergencial, em detrimento a outras modalidades, como o ensino híbrido e a educação a distância. Evidencia a natureza multimodal dos textos lidos/ouvidos/escritos e que circulam na sociedade da informação e comunicação, valendo-se de abordagem linguística e literária, em que propõe ações de incentivo à leitura e práticas de produção textual, alinhadas ao currículo escolar para os ciclos de formação contemplados pela pesquisa. Os resultados descritos revelam instabilidades no percurso da aplicação, que convergem com o não planejamento e preparo, próprios ao uso emergencial, tanto para a escola e seus profissionais, quanto para os estudantes e suas famílias. Contudo, evidencia a importância do trabalho realizado, ainda que de baixo alcance, cujos desdobramentos certamente impactaram a realidade e estrutura da escola tradicional e dão novas nuances ao ensinar e aprender, após o retorno das aulas presenciais. Palavras-chave: Leitura e Escrita. Ensino Remoto Emergencial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectEnsino Remoto Emergencialpt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subject.otherLínguas – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleLeitura e escrita no ensino fundamental: reflexões e práticas do ensino remoto emergencialpt_BR
dc.title.alternativeReading and writing in elementary school: reflections and practices of emergency remote teachingpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leitura e escrita no Ensino Fundamental - PROLEITURA.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.