Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48362
Type: Dissertação
Title: Estudo sobre compostagem e mini horta doméstica, seus benefícios socioambientais, e aplicação dos conceitos envolvidos por meio de uma sequência didática desenvolvida para alunos do Ensino Médio.
Other Titles: Study on composting and mini home garden, its socio-environmental benefits, and application of the concepts involved through a didactic sequence developed for high school students.
Authors: Erica Trevelin Antunes
First Advisor: José Eugênio Côrtes Figueira
First Referee: Paulina Maia Barbosa
Abstract: A destinação de lixo é um problema para todos os setores da sociedade. Os aterros sanitários são soluções de alto custo e com capacidade limitada. A compostagem é um processo que pode prolongar a vida útil dos aterros, pois metade dos materiais destinados aos aterros é matéria orgânica de origem doméstica. Além disso, o produto da compostagem é um adubo de excelente qualidade. Esse trabalho propõe uma sequência didática relacionada ao tema compostagem e mini horta doméstica para ser utilizada por professores do 1° ano do Ensino Médio, de forma remota. Os discentes serão incentivados a montar sua própria composteira e, posteriormente, uma mini horta. Ambas serão feitas a partir de materiais de fácil acesso. Utilizando o adubo produzido nas composteiras, espera-se que os estudantes possam constatar e explicar possíveis diferenças de desenvolvimento de plantas. O trabalho também favorece a aprendizagem e a compreensão dos processos biológicos envolvidos na compostagem, no cultivo da mini horta com o adubo produzido e discute os aspectos socioeconômicos associados.
Abstract: Waste disposal is a problem for all sectors of society. Landfills are high-cost solutions with limited capacity. Composting is a process that can prolong the useful life of landfills, as half of the materials destined for landfills are organic matter of domestic origin. In addition, the compost product is na excellent quality fertilizer.This work proposes a didactic sequence related to the theme of composting and mini home garden to be used by teachers of the 1st year of high school, remotely. Students will be encouraged to set up their own compost bin and, later, a mini vegetable garden. Both will be made from easily accessible materials. Using the fertilizer produced in the composters, it is expected that students can verify and explain possible differences in plant development.The work also favors learning and understanding of the biological processes involved in composting, in the cultivation of the mini vegetable garden with the fertilizer produced, and discusses the associated socioeconomic aspects.
Subject: Ensino - Biologia
Compostagem
Sustentabilidade
Educação ambiental
Pesquisa
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia (Mestrado Profissional - PROF-BIO)
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/48362
Issue Date: 18-Aug-2022
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Erica Trevelin TCM v. final2.pdfVersão Final do TCM2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.