Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48541
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Francisco Diaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4264522545656657pt_BR
dc.contributor.referee1Roberto Alexandre do Carmo Saidpt_BR
dc.contributor.referee2Rivânia Maria Trotta Sant'Anapt_BR
dc.creatorRoseli Correia da Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5456604523149699pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-30T20:15:12Z-
dc.date.available2022-12-30T20:15:12Z-
dc.date.issued2021-06-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48541-
dc.description.abstractThe main objective of this research is to analyze how, through the use of the narrative genre, language skills and historical consciousness can be activated through the development of a Thematic Teaching Sequence about "Gypsy Peoples", in a remote way, with students of the 5th grade of elementary school. The research is developed in the light of Social-Discursive Interactionism and is anchored in Literacy practices (DOLZ and SCHNEWLY, 2011). From a perspective based on a critical intercultural education, the use of narrative in the formation of reading competence and the use of thematization in the process of didactic knowledge have proven to be auxiliary strategies in the contextualization of content and in the process of developing historical consciousness (RÜSEN, 2011).pt_BR
dc.description.resumoO principal objetivo desta pesquisa é analisar como, através da utilização do gênero narrativo, as capacidades de linguagem e a consciência histórica podem ser acionadas por meio do desenvolvimento de uma Sequência Didática Temática sobre os “Povos Ciganos”, de maneira remota, com estudantes da 5ª série do Ensino Fundamental. A pesquisa se desenvolve à luz do Interacionismo Sócio-Discursivo e está ancorada em práticas de Letramento (DOLZ e SCHNEWLY, 2011). A partir de uma perspectiva pautada em uma educação intercultural crítica, o uso da narrativa na formação da competência leitora e o uso da tematização no processo de didatização do conhecimento demonstraram ser estratégias auxiliares na contextualização do conteúdo e no processo de desenvolvimento da consciência histórica (RÜSEN, 2011).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGênero textualpt_BR
dc.subjectCompetência leitorapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.titleO texto e o ensino da históriapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Roseli Correia da Silva FINAL 1.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.