Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48541
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Luiz Francisco Dias | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4264522545656657 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Roberto Alexandre do Carmo Said | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rivânia Maria Trotta Sant'Ana | pt_BR |
dc.creator | Roseli Correia da Silva | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5456604523149699 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-12-30T20:15:12Z | - |
dc.date.available | 2022-12-30T20:15:12Z | - |
dc.date.issued | 2021-06-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/48541 | - |
dc.description.abstract | The main objective of this research is to analyze how, through the use of the narrative genre, language skills and historical consciousness can be activated through the development of a Thematic Teaching Sequence about "Gypsy Peoples", in a remote way, with students of the 5th grade of elementary school. The research is developed in the light of Social-Discursive Interactionism and is anchored in Literacy practices (DOLZ and SCHNEWLY, 2011). From a perspective based on a critical intercultural education, the use of narrative in the formation of reading competence and the use of thematization in the process of didactic knowledge have proven to be auxiliary strategies in the contextualization of content and in the process of developing historical consciousness (RÜSEN, 2011). | pt_BR |
dc.description.resumo | O principal objetivo desta pesquisa é analisar como, através da utilização do gênero narrativo, as capacidades de linguagem e a consciência histórica podem ser acionadas por meio do desenvolvimento de uma Sequência Didática Temática sobre os “Povos Ciganos”, de maneira remota, com estudantes da 5ª série do Ensino Fundamental. A pesquisa se desenvolve à luz do Interacionismo Sócio-Discursivo e está ancorada em práticas de Letramento (DOLZ e SCHNEWLY, 2011). A partir de uma perspectiva pautada em uma educação intercultural crítica, o uso da narrativa na formação da competência leitora e o uso da tematização no processo de didatização do conhecimento demonstraram ser estratégias auxiliares na contextualização do conteúdo e no processo de desenvolvimento da consciência histórica (RÜSEN, 2011). | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textos | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Gênero textual | pt_BR |
dc.subject | Competência leitora | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa – Estudo e ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Gêneros textuais | pt_BR |
dc.title | O texto e o ensino da história | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Língua Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Roseli Correia da Silva FINAL 1.pdf | 3.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.