Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48837
Type: Dissertação
Title: Narrativas de vida: um projeto de letramento nos anos finais do ensino fundamental
Authors: Suzana Júnia Amorim César
First Advisor: Elzimar Goettenauer de Marins
First Referee: Elzimar Goettenauer de Marins Costa
Second Referee: Leiva de Figueiredo Viana Leal
Third Referee: Luciano Magnoni Tocaia
Abstract: Esta dissertação tem por tema a produção textual como uma proposta de ensino pautada em práticas sociais de uso da língua.. Para este fim, foi proposto um projeto de letramento, cujo objetivo principal é desenvolver habilidades de leitura e produção textual por meio do gênero narrativa de vida. O projeto é organizado em torno de um conjunto de atividades que podem ser trabalhadas com alunos dos anos finais do ensino fundamental. Diante desta proposta torna-se viável a execução de um livro artesanal a ser divulgado para toda a comunidade escolar. Contribuíram para a fundamentação teórica estudiosos como: Bakhtin (1197, 2002, 2003), Machado (2011, 2015, 2016), Kleiman (1995, 2005, 2010) e Rojo (2005, 2009). Este trabalho ajudou a comprovar a premente necessidade de se adotar práticas pedagógicas que propiciem o protagonismo dos estudantes e lhes concedam maior autonomia para agir na sociedade.
Abstract: This dissertation has as its theme the textual production as a proposal for teaching based on social practices of language use circulating in society. To this end, a literacy project was proposed, whose main objective is to develop reading skills and textual production through the narrative genre of life.The project is organized around a set of activities that can be worked with students from the final years of elementary school. In view of this proposal, it is feasible to execute a handmade book to be published to the entire school community. Scholars such as Bakhtin (1197, 2002, 2003), Machado (2011, 2015, 2016), Kleiman (1995, 2005, 2010) and Rojo (2005, 2009) contributed to the theoretical foundation. This work helped to prove the urgent need to adopt pedagogical practices that promote the student's protagonism and grant them greater autonomy to act in society.
Subject: Língua portuguesa – Métodos de ensino
Letramento
Produção de textos
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Letras
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/48837
Issue Date: 17-Dec-2021
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação FINAL Suzana Júnia Amorim.docx-1.pdf9.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.