Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49173
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Altamiro Sergio Mol Bessapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5802995114126430pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Rita Sá Carneiro Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Celina Borges Lemospt_BR
dc.contributor.referee3Luciana Saboia Fonseca Cruzpt_BR
dc.contributor.referee4Vanessa Borges Brasileiropt_BR
dc.creatorAlba Nélida de Mendonça Bispopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4198434915977010pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-26T19:14:34Z-
dc.date.available2023-01-26T19:14:34Z-
dc.date.issued2022-12-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49173-
dc.description.abstractThis thesis investigates the links between the scales of preservation of the modern city-park and the perspective of safeguarding the landscape adopted in the first cities listed by IPHAN, in 1938, in Minas Gerais. Between modernity and tradition, it focuses on the listed sets of Brasília and Diamantina, since Lucio Costa indicated this city in the interior of Minas Gerais as one of the ingredients of the urban design of Brasília. The research is structured on the approach of Alain Roger (2007) on the double artealization of the landscape carried out “in visu” and “in situ”, because the way we visualize and idealize the places in our imagination conditions the way we model and interfere in the natural and/or built site. The results indicate academic and technical gaps when the term “landscape” is confused with “environment”, so that heritage discourses and practices are limited to criteria of imagery preservation, amidst other socio-spatial, compositional or aesthetic methods and methods. artistic practices in the patrimonialization of landscapes.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese investiga quais os vínculos entre as escalas de preservação da cidade-parque moderna e a perspectiva de salvaguarda paisagística adotada nas primeiras cidades tombadas pelo IPHAN, em 1938, em Minas Gerais. Entre modernidade e tradição, foca-se nos conjuntos tombados de Brasília e Diamantina, uma vez que Lucio Costa apontou esta cidade do interior mineiro como um dos ingredientes da concepção urbanística de Brasília. A pesquisa estrutura-se na abordagem de Alain Roger (2007) sobre a dupla artealização da paisagem realizada “in visu” e “in situ”, pois a forma como visualizamos e idealizamos os lugares em nosso imaginário condiciona a forma como modelamos e interferimos no sítio natural e/ou construído. Os resultados assinalam lacunas acadêmicas e técnicas quando o termo “paisagem” confunde-se com “ambiente”, de modo que discursos e práticas patrimoniais limitam-se a critérios de preservação imagética, em meio a outras abordagens e métodos socioespaciais, compositivos ou estético-artísticos na patrimonialização de paisagens.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPatrimôniopt_BR
dc.subjectPaisagempt_BR
dc.subjectModernismopt_BR
dc.subjectBrasíliapt_BR
dc.subjectDiamantinapt_BR
dc.subject.otherPatrimôniopt_BR
dc.subject.otherPaisagenspt_BR
dc.subject.otherModernismopt_BR
dc.subject.otherBrasília (DF)pt_BR
dc.subject.otherDiamantina (MG)pt_BR
dc.titlePatrimônio e paisagem em Brasíliapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7356-4304pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TeseAB.pdf19.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.