Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/49173
Type: | Tese |
Title: | Patrimônio e paisagem em Brasília |
Authors: | Alba Nélida de Mendonça Bispo |
First Advisor: | Altamiro Sergio Mol Bessa |
First Referee: | Ana Rita Sá Carneiro Ribeiro |
Second Referee: | Celina Borges Lemos |
Third Referee: | Luciana Saboia Fonseca Cruz |
metadata.dc.contributor.referee4: | Vanessa Borges Brasileiro |
Abstract: | Esta tese investiga quais os vínculos entre as escalas de preservação da cidade-parque moderna e a perspectiva de salvaguarda paisagística adotada nas primeiras cidades tombadas pelo IPHAN, em 1938, em Minas Gerais. Entre modernidade e tradição, foca-se nos conjuntos tombados de Brasília e Diamantina, uma vez que Lucio Costa apontou esta cidade do interior mineiro como um dos ingredientes da concepção urbanística de Brasília. A pesquisa estrutura-se na abordagem de Alain Roger (2007) sobre a dupla artealização da paisagem realizada “in visu” e “in situ”, pois a forma como visualizamos e idealizamos os lugares em nosso imaginário condiciona a forma como modelamos e interferimos no sítio natural e/ou construído. Os resultados assinalam lacunas acadêmicas e técnicas quando o termo “paisagem” confunde-se com “ambiente”, de modo que discursos e práticas patrimoniais limitam-se a critérios de preservação imagética, em meio a outras abordagens e métodos socioespaciais, compositivos ou estético-artísticos na patrimonialização de paisagens. |
Abstract: | This thesis investigates the links between the scales of preservation of the modern city-park and the perspective of safeguarding the landscape adopted in the first cities listed by IPHAN, in 1938, in Minas Gerais. Between modernity and tradition, it focuses on the listed sets of Brasília and Diamantina, since Lucio Costa indicated this city in the interior of Minas Gerais as one of the ingredients of the urban design of Brasília. The research is structured on the approach of Alain Roger (2007) on the double artealization of the landscape carried out “in visu” and “in situ”, because the way we visualize and idealize the places in our imagination conditions the way we model and interfere in the natural and/or built site. The results indicate academic and technical gaps when the term “landscape” is confused with “environment”, so that heritage discourses and practices are limited to criteria of imagery preservation, amidst other socio-spatial, compositional or aesthetic methods and methods. artistic practices in the patrimonialization of landscapes. |
Subject: | Patrimônio Paisagens Modernismo Brasília (DF) Diamantina (MG) |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/49173 |
Issue Date: | 14-Dec-2022 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TeseAB.pdf | 19.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.