Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/49248
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua |
Other Titles: | Teaching strategies of the Brazilian Sign Language as second language |
Authors: | Elidéa Lúcia Almeida Bernardino Maria Cristina da Cunha Pereira Rosana Passos |
Abstract: | Este artigo versa sobre estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais Libras. Inicialmente, apresenta-se um breve histórico sobre o ensino de Libras, iniciado em meados da década de 1980 indo até os dias atuais. A seguir, são retratadas as perspectivas teóricas relativas ao ensino de segunda língua de uma forma geral, com ênfase na pedagogia pós-métodos, de Kumaravadivelu (2003), que surge em resposta à insatisfação dos professores com métodos baseados em conceitos e contextos idealizados, não visualizando situações reais de sala de aula. Na sequência, são apresentados os principais métodos utilizados no ensino da Libras, ilustrados com experiência das autoras. Nas considerações finais apresentam-se algumas tendências, empregadas no ensino de Libras. |
Abstract: | This paper aims to reflect on teaching strategies of the Brazilian Sign Language – Libras. Initially, a brief history on the teaching of Libras, beginning on the middle 80’s until the present day is presented. The theoretical perspectives on second language teaching in general, with an emphasis on Kumaravadivelu's (2003) postmethod pedagogy, are presented in sequence. It is a response to teachers' dissatisfaction with methods based on idealized concepts and contexts, not visualizing real classroom situations. Following are the main methods used in the teaching of Libras, illustrated with the experience of the authors. In the final considerations are presented some tendencies, which have been used in the teaching of Libras nowadays. |
Subject: | Língua brasileira de sinais Surdos - Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.48075/rt.v14i32.19354 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/49248 |
Issue Date: | 29-Jun-2018 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Trama |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua.pdf | 283.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.