Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49578
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Chiarettopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3206811196555044pt_BR
dc.contributor.referee1Hermínia Maria Martins Lima Silveirapt_BR
dc.contributor.referee2Allana Mátar de Figueiredopt_BR
dc.creatorLucilene Cristiane Silva Fernandes Reispt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8104375444292566pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-06T13:49:24Z-
dc.date.available2023-02-06T13:49:24Z-
dc.date.issued2021-05-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49578-
dc.description.abstractAbstract This essay addresses the textual genre in comic books, the benefits of its use in the training of readers, its ability to disseminate information through the imagination and the great effectiveness of this genre in stimulating reading in literacy classes in the early years of elementary school . Methodologically, this research presents itself as a qualitative work, as it proposes a bibliographical research, which seeks to understand the didactic behavior from the integration of methodologies applied to Education and to find possibilities, albeit provisional, supported by scientific research, pedagogical tools for the educational process. The intended actions are based on studies on gender based on Santos (2001), Paiva (2001), Hamze (2008), Ramos (2010), Martins and Pereira (2013), among others. Thus, we seek to highlight the use of this genre in the classroom as a resource that can yield good results for the teaching work, as it enables the habit of reading and learning in the early years of elementary school.pt_BR
dc.description.resumoEste ensaio aborda o gênero textual histórias em quadrinhos, os benefícios de seu uso na formação de leitores, sua capacidade de disseminação da informação através do imaginário e a grande eficácia desse gênero para o estímulo à leitura nas aulas de alfabetização nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Metodologicamente, esta pesquisa apresenta-se como um trabalho de caráter qualitativo, uma vez que propõe uma pesquisa bibliográfica, que busca entender o comportamento didático a partir da integração de metodologias aplicadas à Educação e encontrar possibilidades, ainda que provisórias, sustentadas pela pesquisa científica, ferramentas pedagógicas para o processo educativo. As ações pretendidas baseiam-se nos estudos sobre o gênero com base em Santos (2001), Paiva (2001), Hamze (2008), Ramos (2010), Martins e Pereira (2013), entre outros. Dessa forma, busca-se evidenciar a utilização desse gênero na sala de aula como um recurso que pode render bons frutos ao trabalho docente, pois viabiliza o hábito de leitura e a aprendizagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental.pt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória em quadrinhospt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleHistória em quadrinhos como recurso gráfico no processo de alfabetizaçãopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_lucilene_ajustado.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.