Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50286
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliandra da Costa Mendespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1798912397012212pt_BR
dc.contributor.referee1Hormindo Pereira de Souza Juniorpt_BR
dc.creatorElisângela Geovania da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-02-23T11:58:58Z-
dc.date.available2023-02-23T11:58:58Z-
dc.date.issued2011-07-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50286-
dc.description.abstractThis study aims to analyze the Pedagogical Political Project E. M. Luiz Augusto Guimaraes and identify how the school management is organized. The focus of analysis was the decision processes that occur in the institution and specifically the role of the school council. The work was divided into three parts. The introduction is a historical discussion about democracy in the Brazilian educational policy. In developing this work was discussed the concept of democratic governance and the importance of community participation in school in order to realize a shared management is the mainstay of a political pedagogical project aimed at the quality of education. The third part of the paper presents the final considerations, which indicate what changes are necessary for the democratic management is consolidated in the institution and how the manager can contribute to the creation of a shared management.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo analisar o Projeto Político Pedagógico da E. M. Luiza Augusta Guimarães e identificar como a gestão escolar está organizada. O foco de análise foram os processos de decisão que ocorrem na instituição e especificamente a atuação do Conselho escolar. O trabalho foi dividido em três partes. A introdução faz um resgate histórico da discussão acerca da democracia na política educacional brasileira. No desenvolvimento do trabalho foi discutido o conceito de gestão democrática e a importância da participação da comunidade na escola, de modo a perceber que uma gestão compartilhada é o sustentáculo de um projeto político pedagógico que visa à qualidade da educação. A terceira parte do trabalho apresenta as considerações finais, que sinalizam quais mudanças são necessárias para que a gestão democrática seja consolidada na instituição e de que forma o gestor pode contribuir para a constituição de uma gestão compartilhada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão Escolarpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectGestão democráticapt_BR
dc.subjectConselho escolarpt_BR
dc.subjectProcessos de decisãopt_BR
dc.titleO fortalecimento do conselho escolar e suas implicações na qualidade da educaçãopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Escolar EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_ELISANGELA_GEOVANIA_DA_SILVA_ELIAS.pdf158.79 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons