Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50286
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Eliandra da Costa Mendes | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1798912397012212 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Hormindo Pereira de Souza Junior | pt_BR |
dc.creator | Elisângela Geovania da Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-02-23T11:58:58Z | - |
dc.date.available | 2023-02-23T11:58:58Z | - |
dc.date.issued | 2011-07-28 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/50286 | - |
dc.description.abstract | This study aims to analyze the Pedagogical Political Project E. M. Luiz Augusto Guimaraes and identify how the school management is organized. The focus of analysis was the decision processes that occur in the institution and specifically the role of the school council. The work was divided into three parts. The introduction is a historical discussion about democracy in the Brazilian educational policy. In developing this work was discussed the concept of democratic governance and the importance of community participation in school in order to realize a shared management is the mainstay of a political pedagogical project aimed at the quality of education. The third part of the paper presents the final considerations, which indicate what changes are necessary for the democratic management is consolidated in the institution and how the manager can contribute to the creation of a shared management. | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem por objetivo analisar o Projeto Político Pedagógico da E. M. Luiza Augusta Guimarães e identificar como a gestão escolar está organizada. O foco de análise foram os processos de decisão que ocorrem na instituição e especificamente a atuação do Conselho escolar. O trabalho foi dividido em três partes. A introdução faz um resgate histórico da discussão acerca da democracia na política educacional brasileira. No desenvolvimento do trabalho foi discutido o conceito de gestão democrática e a importância da participação da comunidade na escola, de modo a perceber que uma gestão compartilhada é o sustentáculo de um projeto político pedagógico que visa à qualidade da educação. A terceira parte do trabalho apresenta as considerações finais, que sinalizam quais mudanças são necessárias para que a gestão democrática seja consolidada na instituição e de que forma o gestor pode contribuir para a constituição de uma gestão compartilhada. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Gestão Escolar | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | pt_BR |
dc.subject | Conselho escolar | pt_BR |
dc.subject | Processos de decisão | pt_BR |
dc.title | O fortalecimento do conselho escolar e suas implicações na qualidade da educação | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Gestão Escolar EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_ELISANGELA_GEOVANIA_DA_SILVA_ELIAS.pdf | 158.79 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License