Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50423
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Clarisse Maria Castro de Alvarengapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3413084947174681pt_BR
dc.creatorSimon de Oliveira Martinspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8762368808127398pt_BR
dc.date.accessioned2023-02-27T14:03:30Z-
dc.date.available2023-02-27T14:03:30Z-
dc.date.issued2022-12-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50423-
dc.description.abstractThe present work brings the experience of a collective creative artistic process, in audiovisual language, as an anti-oppressive didactic practice. It is intended, through the production of a film, together with the fifth year students of a public school in the city of Belo Horizonte, to point out the pedagogical factors of this process, relating them to the discussions about filmmaking in the school space. To do so, I will start from Conceição Evaristo's idea of "escrevivência" (2020) to develop the video script through theatrical dynamics, which produce a rereading, with a decolonial bias, of George Orwell's Animal Farm (1945). From an analytical point of view, I intend to establish dialogues between the proposed practice and the concepts of intersectionality, as discussed by Carla Akotirene (2019), and the pedagogy of autonomy, by Paulo Freire (1996).pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho apresenta a vivência de um processo artístico criativo coletivo, em linguagem audiovisual, enquanto prática didática antiopressiva. Pretende-se, por meio da produção de um filme, junto aos alunos do quinto ano de uma escola da rede estadual de ensino público da cidade de Belo Horizonte, apontar os fatores pedagógicos deste processo, relacionando-os com as discussões sobre o fazer cinematográfico no espaço escolar. Para tanto, partirei da escrevivência (2020), de Conceição Evaristo, para desenvolver o roteiro do vídeo através de dinâmicas teatrais, que produzam uma releitura, de viés decolonial, da obra Revolução dos Bichos de George Orwell (1945). Do ponto de vista analítico, pretendo estabelecer diálogos entre a prática proposta e os conceitos de interseccionalidade, tal como discutido por Carla Akotirene (2019), e de pedagogia da autonomia, de Paulo Freire (1996).pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeatropt_BR
dc.subjectAudiovisualpt_BR
dc.subjectProcessopt_BR
dc.subjectArtisticopt_BR
dc.subjectCriativopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectAntirracistapt_BR
dc.subjectEscrevivênciapt_BR
dc.subjectInterseccionalidadept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino audiovisualpt_BR
dc.subject.otherTeatro na educaçãopt_BR
dc.subject.otherCinema na educaçãopt_BR
dc.subject.otherTeatro escolarpt_BR
dc.subject.otherAtividades criativas na sala de aulapt_BR
dc.subject.otherDiscriminação na educaçãopt_BR
dc.subject.otherDiscriminação racialpt_BR
dc.titleLetr/ação: teatro e cinema na sala de aula possível proposta para revoluçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
letração teatro e cinema na sala de aula possivel proposta para revolução..pdfDissertação1.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.