Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51522
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Gamificação na educação online: proposta de modelo para a aprendizagem participativa |
Other Titles: | Gamification in online education: proposal for a participatory learning model |
Authors: | Fabiana Bigão Silva Marcello Peixoto Bax |
Abstract: | Estudos empíricos apontam limitações em relação à forma de aplicação das mecânicas da gamificação no contexto da educação online. Tais mecânicas são aplicadas sem referência teórica a um modelo voltado a este tipo de educação. O objetivo do presente trabalho é propor um modelo de plataforma gamificada de educação online que contribua com a aprendizagem participativa, levando em consideração os diferentes perfis de estudantes. Com base na revisão da literatura sobre abordagens para o design de sistemas gamificados, um conjunto de passos foi seguido a fim de elaborar um modelo genérico de plataforma gamificada de educação online. O modelo proposto se baseia nos Princípios do Design Educacional Gamificado de Dicheva et al. (2015). O modelo pode contribuir com a promoção da aprendizagem participativa, levando em consideração os diferentes perfis de estudantes. Os resultados de tal avaliação serão publicados futuramente. |
Abstract: | Empirical studies have suggested limitations on the form of application of gamification mechanics in the context of online education. These mechanics have been applied without reference to a theoretical model dedicated to this type of education. The objective of the paper is to propose a model for a gamified platform for online education that contributes to a more participatory learning, taking into account the different student profiles. Based on literature review about approaches to gamification systems design, a set of steps was followed in order to develop a generic model for a framework dedicated to online education. The model proposed is based on the Educational Gamification Design Principles proposed by Dicheva et al. (2015). The model may contribute to the promotion of participatory learning, taking into account the different student profiles. The results of such evaluation will be published in the future. |
Subject: | Gamificação Ensino à distância |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ECI - DEPARTAMENTO DE TEORIA E GESTÃO INFORMAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n50p144 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/51522 |
Issue Date: | 6-Sep-2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v22n50p144 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gamificação na educação online: proposta de modelo para a aprendizagem participativa | 856.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.