Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/51892
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEdmilson Antonio Pereira Juniorpt_BR
dc.creatorDalila Andrade Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-04-12T21:17:23Z-
dc.date.available2023-04-12T21:17:23Z-
dc.date.issued2016-06-21-
dc.citation.volume46pt_BR
dc.citation.issue160pt_BR
dc.citation.spage312pt_BR
dc.citation.epage332pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/198053143370pt_BR
dc.identifier.issn1980-5314pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/51892-
dc.description.abstractThis article provides resources to understand a recurring phenomenon in schools teacher retention and turnover. The factors related to these resources range from educational system internal mobility to the withdraw of the profession. School census data from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira – Inep – for the years 2012 and 2013 are used. These indicators allow a systemic vision of the abilitiy of the national education systems to ensure teachers permanence: provide background to educational studies and research and data to analyse predicting and resulting factors.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo propõe medidas que permitem conhecer um fenômeno bastante recorrente nos estabelecimentos de ensino: a retenção e a rotatividade docente. Os fatores relacionados a essas medidas variam desde uma mobilidade interna às redes de ensino até o abandono da profissão. São utilizados os dados do Censo Escolar, desenvolvido pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep –, referentes a 2012 e 2013. Esses indicadores permitem: fornecer visão sistêmica da capacidade do sistema de educação nacional de garantir a permanência dos docentes nos estabelecimentos de ensino; contextualizar estudos e pesquisas da área da educação; e prover dados para analisar os fatores preditores e resultantes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos De Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectEmpregopt_BR
dc.subjectIndicadorespt_BR
dc.subject.otherProfessorespt_BR
dc.subject.otherEmpregopt_BR
dc.subject.otherIndicadorespt_BR
dc.titleIndicadores de retenção e rotatividade dos docentes da educação básicapt_BR
dc.title.alternativeRetention and turnover indicators of basic education teacherspt_BR
dc.title.alternativeIndicateurs de rétention et de rotation des enseignants du primaire et du secondairept_BR
dc.title.alternativeIndicadores de retención y rotación de los docentes de educación básicapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3370pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4516-6883pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2837-4744pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
indicadoresderetençãoerotatividade.pdf366.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.