Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/51892
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Edmilson Antonio Pereira Junior | pt_BR |
dc.creator | Dalila Andrade Oliveira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-04-12T21:17:23Z | - |
dc.date.available | 2023-04-12T21:17:23Z | - |
dc.date.issued | 2016-06-21 | - |
dc.citation.volume | 46 | pt_BR |
dc.citation.issue | 160 | pt_BR |
dc.citation.spage | 312 | pt_BR |
dc.citation.epage | 332 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/198053143370 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1980-5314 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/51892 | - |
dc.description.abstract | This article provides resources to understand a recurring phenomenon in schools teacher retention and turnover. The factors related to these resources range from educational system internal mobility to the withdraw of the profession. School census data from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira – Inep – for the years 2012 and 2013 are used. These indicators allow a systemic vision of the abilitiy of the national education systems to ensure teachers permanence: provide background to educational studies and research and data to analyse predicting and resulting factors. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este artigo propõe medidas que permitem conhecer um fenômeno bastante recorrente nos estabelecimentos de ensino: a retenção e a rotatividade docente. Os fatores relacionados a essas medidas variam desde uma mobilidade interna às redes de ensino até o abandono da profissão. São utilizados os dados do Censo Escolar, desenvolvido pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep –, referentes a 2012 e 2013. Esses indicadores permitem: fornecer visão sistêmica da capacidade do sistema de educação nacional de garantir a permanência dos docentes nos estabelecimentos de ensino; contextualizar estudos e pesquisas da área da educação; e prover dados para analisar os fatores preditores e resultantes. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Cadernos De Pesquisa | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Docentes | pt_BR |
dc.subject | Emprego | pt_BR |
dc.subject | Indicadores | pt_BR |
dc.subject.other | Professores | pt_BR |
dc.subject.other | Emprego | pt_BR |
dc.subject.other | Indicadores | pt_BR |
dc.title | Indicadores de retenção e rotatividade dos docentes da educação básica | pt_BR |
dc.title.alternative | Retention and turnover indicators of basic education teachers | pt_BR |
dc.title.alternative | Indicateurs de rétention et de rotation des enseignants du primaire et du secondaire | pt_BR |
dc.title.alternative | Indicadores de retención y rotación de los docentes de educación básica | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3370 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4516-6883 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-2837-4744 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
indicadoresderetençãoerotatividade.pdf | 366.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.