Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52002
Type: Artigo de Periódico
Title: Trabalho docente no brasil pós-pandêmico: qual o destino dos recursos públicos?
Other Titles: Teaching in post-pandemic Brazil: what is the destination of public resources?
El trabajo docente en el Brasil postpandemia: ¿cuál será el destino de los recursos públicos?
Authors: Dalila Andrade Oliveira
Abstract: O artigo discute os desafios imediatos do contexto educacional brasileiro frente às alterações na legislação que regulamenta o financiamento da Educação Básica e que interfere diretamente na valorização dos/as profissionais da educação (remuneração e formação), bem como nas condições da oferta educativa. Para tanto, procura-se analisar os desafios colocados à Educação Básica pública no país, no contexto de pandemia, que contribuíram para o aumento da pobreza e o aprofundamento das desigualdades sociais. Atenta-se também às mudanças ocorridas na educação durante este período, especialmente aquelas relacionadas à organização do trabalho docente e suas possíveis consequências tanto sobre a cultura escolar quanto à saúde dos/ as profissionais. Por fim, acentua-se as lições aprendidas durante a pandemia e os desafios ao período pós-pandêmico, que envolvem a reforma física das escolas e a valorização docente, aos quais os recursos do Fundeb devem ser dirigidos, levando em conta critérios que promovam maior justiça social.
Abstract: The article discusses the immediate challenges of the Brazilian educational context in the face of changes in the legislation that regulates the funding of basic education, which directly interferes in the appreciation of education professionals (pay and training), as well as in the conditions of educational offer. Therefore, it seeks to analyze the challenges of public basic education in the country, in the context of a pandemic, which contributed to the increase in poverty and the deepening of social inequalities. Attention is also paid to the changes that took place in education during this period, especially those related to the organization of teaching work and its possible consequences both on school culture and on the health of the professionals. Finally, the lessons learned during the pandemic and the challenges of the postpandemic period are emphasized, which involve the physical reform of schools and the appreciation of teachers, to which the resources of the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and for the Appreciation of Education Professionals (Fundeb), should be directed, taking into account criteria that promote greater social justice.
Subject: Professores
Educação básica
Educação e Estado
Educação - Financiamento
Brasil
Ensino à distância
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.22420/rde.v15i33.1362
URI: http://hdl.handle.net/1843/52002
Issue Date: 10-Feb-2022
metadata.dc.url.externa: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1362
metadata.dc.relation.ispartof: Retratos da Escola
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
trabalhodocentenobrasilpospandemico.pdf408.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.