Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52008
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLeise de Paula Reislimapt_BR
dc.creatorSuzana Dos Santos Gomespt_BR
dc.date.accessioned2023-04-14T20:38:36Z-
dc.date.available2023-04-14T20:38:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage60pt_BR
dc.citation.epage72pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2019v7n2p60-72pt_BR
dc.identifier.issn2316-9451pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52008-
dc.description.abstractThe Plano de Desenvolvimento da Escola – PDE Escola [School Development Plan] was stronglyinfluencedbytheadvanceofDigitalInformationandCommunicationTechnology (DICT) and consequently passed through modifications along its trajectory. In that sense, this work presents results from a research on the implementation of PDE Escola on the PublicStateEducationSystemofMinasGerais(RPEE-MG).Theinvestigationwascarried from a field research of qualitative approach, associated to documental research and literature review. The aim of the present text is to analyze the results achieved by the school prioritized by the Brazilian federal government and the relationship of management with the interactivity of the program on the virtual platform of Brazil’s Education Ministry. We verifiedthattheintroductionofDICT’satschoolcontextfavoredthedisseminationofPDE Escola and optimized the elaboration of the action plan by the school staff. The results showed that federal government funding was decentralized more quickly and that there was improvement in the physical infrastructure and the pedagogical management of the school. We hope that this study contributes with future research related to the theme, such as PDE Escola and DICT, as a national public policy for management support.pt_BR
dc.description.resumoO Plano de Desenvolvimento da Escola (PDE Escola) foi fortemente influenciado pelo avanço das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) e, consequentemente, sofreu alterações no decorrer de sua trajetória. Nesse sentido, o presente trabalho apresenta resultados de uma pesquisa sobre a implementação do PDE Escola na Rede PúblicaEstadualdeEnsinodeMinasGerais(RPEE-MG).Ainvestigaçãofoirealizadaapartir da pesquisa de campo de abordagem qualitativa, associada à pesquisa documental e bibliográfica. O objetivo do presente texto é analisar os resultados obtidos por uma das escolas mineiras priorizada pelo governo federal e a relação da gestão com a interatividade do programanaplataformavirtualdoMinistériodaEducação. Constatou-sequeaintroduçãodas TDIC no contexto escolar favoreceu a disseminação do PDE Escola e otimizou a elaboraçãodoplanodeaçãopelosprofissionaisdaescolapesquisada. Osresultadosrevelaramque o financiamento do governo federal foi descentralizado com mais celeridade, e que houve melhoria na infraestrutura física e da gestão pedagógica da escola. Espera-se que esse estudo contribua com futuras pesquisas relacionadas ao tema, como PDE Escola e TDIC, como política pública nacional de apoio à gestão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAbakóspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subjectPDE Escolapt_BR
dc.subjectTecnologia Digitalpt_BR
dc.subjectGestão Escolarpt_BR
dc.subject.otherPolíticas Públicaspt_BR
dc.subject.otherGestão Escolarpt_BR
dc.subject.otherTecnologia Digitalpt_BR
dc.titleO Programa PDE Escola na Rede Pública Estadual de Ensino de Minas Gerais: Uma Análise dos Desafios e Contribuições para a Gestão Pedagógicapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/abakos/article/view/18893pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8660-1741pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.