Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52102
Type: Artigo de Periódico
Title: Literatura infanto-juvenil e questões étnico-raciais no reconto de crianças brasileiras
Other Titles: Children’s and young adults literature and ethnical racial issues on retelling of brazilian children
Authors: Sandra Patrícia Ataíde Ferreira
Suzana Dos Santos Gomes
Fabíola Mônica da Silva Gonçalves
Sâmia Macedo Ferreira
Abstract: Neste estudo, objetiva-se compreender os sentidos e ideologias que afetam a formulação discursiva por crianças brasileiras ao reproduzir o conto “Menina bonita do laço de fita”, de Ana Maria Machado. Para a construção dos dados, foram realizadas entrevistas com crianças de escolas públicas de Belo Horizonte e Recife. Realizou-se uma análise qualitativa, fundamentada nos dispositivos teóricos da análise de discurso. Os resultados indicam que os sentidos produzidos pelas crianças ao recontarem o conto remete à formação discursiva da beleza, bem como às características físicas que dizem respeito à estética da menina, a exemplo da cor e do tipo de cabelo. Por outro lado, as questões étnico-raciais são silenciadas ou abrandadas, havendo a construção de sentidos que remetem à noção de que a menina é “morena”, especialmente, entre as crianças do nordeste do Brasil, embora o conto explicite que a menina tem uma pele escura.
Abstract: In the present study, we aimed at comprehending the meanings and ideologies that affect the discursive formulation of Brazilian children when reproducing writer Ana Maria Machado’s short stories “Menina Bonita do laço de fita” [Pretty Girl with a Ribbon]. In order to gather the data, we have carried out interviews with children from public schools of city of Belo Horizonte – in the state of Minas Gerais and from the city of Recife – in the state of Pernambuco. We performed a qualitative analysis, grounded on the theoretical referential from discourse analysis. The results indicate that the meanings produced by the children when retelling the short story refer to the discursive formation of beauty, as well as the physical characteristics that concern to the girl’s aesthetics, such as hair color and type. On the other side, the ethnical-racial issues are silenced or softened, and we have observed the construction of meanings that refers to the notion that the girl is ‘brown’, especially among the Brazilian northwestern children, thought the short story makes explicit that the girl has a dark skin.
Subject: Psicologia
Relações raciais
Literatura Brasileira
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-076
URI: http://hdl.handle.net/1843/52102
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/21020
metadata.dc.relation.ispartof: Brazilian Journal of Development
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Literatura Infanto-Juvenil e Questões Étnico-raciais no reconto de crianças brasileiras.pdf312.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.