Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52270
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFilipe Santos Fernandespt_BR
dc.date.accessioned2023-04-19T18:05:34Z-
dc.date.available2023-04-19T18:05:34Z-
dc.date.issued2016-12-27-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.issue20pt_BR
dc.citation.spage307pt_BR
dc.citation.epage323pt_BR
dc.identifier.issn23592842pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52270-
dc.description.abstractThis article presents one of the analyses of the doctoral thesis The fifth history: compositions of Mathematics Education as a research area (2014). Based on the potentialities of fictional aesthetics to the exercise of thinking and language, our history deals with possibilities of linking and subordination of Mathematics Education to other knowledge areas. What if the world as we know did not cease to exist and explorers from a distant future investigated the Mathematics Education? Which comprehension would be possible? Would Mathematics Education be a research area linked/subordinated to other areas? How life narratives of researchers fire ways of thinking the Mathematics Education in their relation to other knowledge areas already constituted? Pursuing such issues, we propose an archaeology.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo apresenta uma das frentes de análise empreendidas na tese de doutorado A quinta história: composições da Educação Matemática como área de pesquisa (2014). Fundamentada nas potencialidades da estética ficcional para o exercício do pensamento e da linguagem, nossa história busca tratar das possibilidades de vinculação e subordinação da Educação Matemática a outras áreas do conhecimento. E se o mundo que conhecemos deixasse de existir e exploradores de um futuro distante investigassem a Educação Matemática? Que compreensões seriam possíveis? Seria a Educação Matemática uma área de pesquisa vinculada/subordinada a outras áreas? Como as narrativas de vida de pesquisadores disparam modos de pensar a Educação Matemática em suas relações com áreas do conhecimento já constituídas? Perseguindo tais questões, propomos uma arqueologia.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas da Educação Matemática-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÁreas e subáreas do conhecimentopt_BR
dc.subjectCiênciapt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectEstética ficcionalpt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subject.otherEducação matemáticapt_BR
dc.subject.otherMatemática -- estudo e ensinopt_BR
dc.titleSomos educadores matemáticos: uma questão de arqueologiapt_BR
dc.title.alternativeWe are mathematics educators: an archaeological issuept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2876pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2964-3582pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somos Educadores Matemáticos uma questão de arqueologia.pdf803.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.