Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/52270
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Somos educadores matemáticos: uma questão de arqueologia |
Other Titles: | We are mathematics educators: an archaeological issue |
Authors: | Filipe Santos Fernandes |
Abstract: | Este artigo apresenta uma das frentes de análise empreendidas na tese de doutorado A quinta história: composições da Educação Matemática como área de pesquisa (2014). Fundamentada nas potencialidades da estética ficcional para o exercício do pensamento e da linguagem, nossa história busca tratar das possibilidades de vinculação e subordinação da Educação Matemática a outras áreas do conhecimento. E se o mundo que conhecemos deixasse de existir e exploradores de um futuro distante investigassem a Educação Matemática? Que compreensões seriam possíveis? Seria a Educação Matemática uma área de pesquisa vinculada/subordinada a outras áreas? Como as narrativas de vida de pesquisadores disparam modos de pensar a Educação Matemática em suas relações com áreas do conhecimento já constituídas? Perseguindo tais questões, propomos uma arqueologia. |
Abstract: | This article presents one of the analyses of the doctoral thesis The fifth history: compositions of Mathematics Education as a research area (2014). Based on the potentialities of fictional aesthetics to the exercise of thinking and language, our history deals with possibilities of linking and subordination of Mathematics Education to other knowledge areas. What if the world as we know did not cease to exist and explorers from a distant future investigated the Mathematics Education? Which comprehension would be possible? Would Mathematics Education be a research area linked/subordinated to other areas? How life narratives of researchers fire ways of thinking the Mathematics Education in their relation to other knowledge areas already constituted? Pursuing such issues, we propose an archaeology. |
Subject: | Educação matemática Matemática -- estudo e ensino |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/52270 |
Issue Date: | 27-Dec-2016 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2876 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Perspectivas da Educação Matemática |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Somos Educadores Matemáticos uma questão de arqueologia.pdf | 803.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.