Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/52921
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorHenrique Rodrigues Leroypt_BR
dc.creatorAndré de Souza Figueiredo Freitaspt_BR
dc.creatorAnna Karolina de Sousa Bernardespt_BR
dc.creatorMarcos Paulo Araújopt_BR
dc.creatorMileny de Abreu Gomespt_BR
dc.date.accessioned2023-05-08T18:26:50Z-
dc.date.available2023-05-08T18:26:50Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage397pt_BR
dc.citation.epage421pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/1982-2243.2021.v25.35845pt_BR
dc.identifier.issn19822243pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/52921-
dc.description.abstractBased on two courses of Portuguese as an Additional Language offered during the Summer School on Brazilian Studies (SSBS), promoted by the International Affairs Office from Federal University of Minas Gerais (UFMG) and aimed at international students, while adopting distance learning measures due to COVID-19 pandemic, this work seeks to describe their development, as well as to analyze intercultural (MAHER, 2007) and decolonial marks (QUIJANO, 2000; CANDAU; RUSSO, 2010; MALDONADO-TORRES, 2019) and also the promotion of critical literacy (FREIRE, 1989; STREET, 2001; 2013; CASTANHEIRA; DIXON, 2007) in the students´ final tasks. Although it was observed that the notion of Brazil was amplified through the proposed literacy events, colonial echoes still exist and they surround not only Brazilian imaginary, but also the imaginary of student's home countries.pt_BR
dc.description.resumoA partir de dois cursos de Português como Língua Adicional ofertados durante a Summer School on Brazilian Studies (SSBS), promovida pela Diretoria de Relações Internacionais (DRI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e destinados a alunos internacionais durante o ensino remoto decorrente da pandemia de covid-19, procuramos descrever suas construções, bem como analisar marcas de interculturalidade (MAHER, 2007), decolonialidade (QUIJANO, 2000; CANDAU; RUSSO, 2010; MALDONADO-TORRES, 2019) e a promoção do Letramento Crítico (FREIRE, 1989; STREET, 2001; 2013; CASTANHEIRA; DIXON, 2007) nas atividades finais dos educandos. Verificamos que a noção de Brasil foi ampliada através dos eventos de letramentos propostos e que existem ecos coloniais que rodeiam não só o imaginário brasileiro, mas também o dos países de origem dos participantes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofVeredas: Revista de Estudos Linguísticospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino-Aprendizagem de Português comoLíngua Adicionalpt_BR
dc.subjectEnsino Remotopt_BR
dc.subjectInterculturalidadept_BR
dc.subjectEstudos Decoloniaispt_BR
dc.subjectLetramento Críticopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.titleEnsino-aprendizagem de português como língua adicional em uma escola virtual de verão: compartilhando experiências interculturais e decoloniaispt_BR
dc.title.alternativeTeaching and learning Portuguese as an Additional Language in an on-line summer school: intercultural and decolonial experiencespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/35845pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2902-1713pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7253-1976pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0454-5393pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2023-7908pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.