Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/54565
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Conflitos entre a demarcação do infantil e a antecipação da alfabetização no currículo do ensino fundamental |
Other Titles: | Conflicts between the demarcation onf childishness and the anticipation of literacy in the elementary school curriculum |
Authors: | Maria Carolina da Silva Caldeira Marlucy Alves Paraíso |
Abstract: | Este artigo tem como objetivo analisar os conflitos existentes entre o dispositivo da infantilidade e o dispositivo de antecipação da alfabetização em um currículo de uma turma de primeiro ano do ensino fundamental, investigada em uma pesquisa concluída que mostrou efeitos da política que antecipou o início do ensino fundamental para seis anos de idade. O argumento desenvolvido é o de que o dispositivo da antecipação da alfabetização aciona estratégias para apagar marcas do/a infantil criadas pelo dispositivo da infantilidade na modernidade, tais como o gosto pela brincadeira, a agitação, a inocência e a indisciplina. Isso, porém, não se dá sem conflitos e disputas, já que outros aspectos demandados pelo dispositivo da infantilidade - como o controle da sexualidade e a dependência - são mantidos nesse currículo, disponibilizando para infantis e docentes outras posições de sujeito que entram em conflito com o infantil brincalhão, inocente e agitado. |
Abstract: | This article aims to analyze the cnflicts betwen chilishess dispositive and the dispositive of literacy anticipation, on a first-year-class of elementary school curriculum. This class was investigated through a concluded research which showed the effects of the policy that anticipated the start of elementary school to six years old children.The argument developed is that the dispositive of literacy anticipation triggers some strategies for erasing childishness’ marks, which have created by the childishness dispositive on modern age, such as the appreciotion of play, agitation, innocence and indiscipline. However, suh erasure is not produced without conflicts and some disputes, since other aspects demanded by the childishness dispositive – such as sexuality control and dependece are kept in this curriculum, making available for children and teachers other subject positions that get in conflict image of a the playful, innocent and restless infant. |
Subject: | Alfabetização Ensino fundamental Currículos |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Restrito |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.15210/caduc.v0i62.19147 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/54565 |
Issue Date: | 2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/19147 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Cadernos de Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.