Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54870
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEliane Ferreira de Sápt_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.creatorEduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.creatorPenha Souza Silvapt_BR
dc.creatorSérgio Luiz Talimpt_BR
dc.date.accessioned2023-06-13T17:43:21Z-
dc.date.available2023-06-13T17:43:21Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume22pt_BR
dc.citation.issue70pt_BR
dc.citation.spage625pt_BR
dc.citation.epage650pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782017227032pt_BR
dc.identifier.issn1809-449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54870-
dc.description.abstractThe goal of this study was to identify the pedagogical strategies most frequently used by a cohort of higher education professors in different fields. We were also interested in investigating how these professors plan their classes and how they evaluate student participation in classroom activities. A data collection questionnaire was devised, and the responses related to the professors’ plan and their most used pedagogical activities were analyzed. The responses were tabulated and analyzed using the SPSS statistical analysis software. We observed the predominance of lectures in all fields. For many professors, class planning is much more of an act of organizing content than actually teaching. Student engagement is directly related to the strategies used by the professors.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo identificar, em uma amostragem de professores do Ensino Superior de diversas áreas do conhecimento, as estratégias pedagógicas mais citadas, a forma como planejam suas aulas e como atraem os estudantes para a participação nas atividades propostas em sala. Para isso, concebemos um instrumento de coleta de dados e analisamos as respostas dadas a um conjunto de questões que tratavam do planejamento e das estratégias didáticas utilizadas. As respostas foram tabuladas e analisadas por meio do software de análise estatística Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Constatou-se que as variações de aulas expositivas são predominantes em todas as áreas; que o planejamento das aulas, para muitos professores, é uma atividade que mais se assemelha à organização do conteúdo do que aos objetivos de ensino; e que o engajamento dos estudantes está diretamente relacionado com as estratégias utilizadas pelos professores.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorpt_BR
dc.subjectEstratégias pedagógicaspt_BR
dc.subjectPlanejamento do ensinopt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subjectPedagogical strategiespt_BR
dc.subjectTeaching planningpt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.subject.otherAulas ilustradas com gizpt_BR
dc.subject.otherPlanos de aulapt_BR
dc.subject.otherAmbiente de sala de aulapt_BR
dc.subject.otherProfessores e alunospt_BR
dc.titleAs aulas de graduação em uma universidade pública federal: planejamento, estratégias didáticas e engajamento dos estudantespt_BR
dc.title.alternativeUndergraduate course classes at a federal public university: planning, didactic strategies and student engagementpt_BR
dc.title.alternativeClases de graduación en una universidad pública federal: planificación, estrategias didácticas y compromiso de los estudiantespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/JbNdQTJ8bSw3jzpNzKkDQQx/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3025-121Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0115-9799pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1650-7327pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.