Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54888
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBruna de Oliveira Gonçalvespt_BR
dc.creatorRaquel Quirinopt_BR
dc.date.accessioned2023-06-13T20:32:16Z-
dc.date.available2023-06-13T20:32:16Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume8pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.identifier.issn2359-6554pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54888-
dc.description.abstractThis text outlines a brief overview of curriculum theories, with reference to the organizational proposal developed by Tomaz Tadeu da Silva, in the work Documentos de Identidade. The article brings the traditional theories and their aspects as the first focus. Then, the critical theories and the debate in Pedagogy of the Oppressed, by Paulo Freire, and in Critical-Social Pedagogy, with Dermeval Saviani. Finally, without the character of evolution and linearity of the curricular field, the post-critical theories are commented. In this way, there is a contribution towards broadening the understanding of the field of study in question, which is sometimes permeated with conceptual and methodological inaccuracies.pt_BR
dc.description.resumoEste texto traça um breve panorama sobre as teorias de currículo, tendo como referência a proposta de organização desenvolvida por Tomaz Tadeu da Silva, na obra Documentos de Identidade. O artigo traz as teorias tradicionais e suas vertentes como foco primeiro. Em seguida, as teorias críticas e o debate na Pedagogia do Oprimido, de Paulo Freire, e na Pedagogia Crítico-Social, com Dermeval Saviani. Por fim, sem que haja um caráter de evolução e linearidade do campo curricular, as teorias pós-críticas são comentadas. Têm-se, dessa forma, uma contribuição no sentido de ampliar o entendimento sobre o campo de estudos em questão, que, por vezes, é permeado de imprecisões conceituais e metodológicas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCAED - CENTRO DE APOIO A EDUCACAO A DISTANCIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Pedagogia UFMTpt_BR
dc.rightsAcesso Restritopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectTeorias de currículopt_BR
dc.subjectEstudos curricularespt_BR
dc.subject.otherEducação - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação - Currículospt_BR
dc.subject.otherCurrículos - Mudançapt_BR
dc.titleAs teorias de currículo: breve panoramapt_BR
dc.title.alternativeCurriculum theories: brief overviewpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistapedagogiaufmt.com/c%C3%B3pia-v-7-n%C2%BA-2-2020-edi%C3%A7%C3%A3o-especialpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6787-1914pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9256-656Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.