Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/54986
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Carolina da Silva Caldeirapt_BR
dc.creatorLuiz Alberto Ribeiro Dumontpt_BR
dc.creatorAndré Henrique Faria Marquespt_BR
dc.date.accessioned2023-06-15T21:48:26Z-
dc.date.available2023-06-15T21:48:26Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage204pt_BR
dc.citation.epage220pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.34019/1984-5499.2019.v21.27841pt_BR
dc.identifier.issn1984-5499pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/54986-
dc.description.abstractThis article aims at analyzing the perception of eight-year-olds about full-time education. The children who participated in this study were in the 3rd year of the 1st cycle of UFMG’s Pedagogical Center. The way they deal with their school routine, the time they spend on this environment, their opinion about the presence of the monitors in the classroom, the food they eat at school and the time they spend with their family (reporting whether or not they are present in their school experience) are the aspects analyzed in this research. The study was conducted by interviews with students in groups of 10 children each. These interviews were audio-recorded and performed at two different moments with each group. The results lead us to conclude that most of these children accept the idea of full-time education, however, they emphasize the need to review some criteria that are part of what full-time education is.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como objetivo analisar a percepção de crianças de oito anos, do 3° ano do 1° ciclo do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), sobre a escola de Tempo Integral. A forma com que elas lidam com a jornada de estudos, o tempo que passam nesse ambiente, a opinião sobre a presença dos monitores em sala de aula, a alimentação que fazem na escola e o tempo que passam com a família, relatando se ela é presente na vivência escolar, são os aspectos analisados na pesquisa. O estudo se deu por meio de entrevistas com os alunos em grupos de 10 crianças. Essas entrevistas foram áudio-gravada e realizadas em dois momentos distintos com cada grupo. Os resultados nos levam a concluir que essas crianças, em sua maioria, aceitam bem a ideia de Tempo Integral, no entanto, enfatizam a necessidade de rever alguns critérios que fazem parte do construto dessa proposta de ensino.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInstrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola em Tempo Integralpt_BR
dc.subjectPercepções das criançaspt_BR
dc.subjectModelos de ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação integralpt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.titleO tempo integral em questão: as percepções do 3° ano do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeFull-time education in question: perceptions of the 3rd year of elementary schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/27841pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0668-1989pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6408-1530pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5142-6090pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O tempo integral em questão_as percepções do 3 ano do ensino fundamental.pdf568.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.