Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/55020
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Atividade de monitoria durante o regime letivo remoto: relato de experiência no curso de medicina |
Other Titles: | Monitoring activity during the remote teaching regime: report of experience in the medical course Actividad de monitoreo durante el régimen de enseñanza remoto: relato de experiencia em el curso medicina |
Authors: | Camila Cardoso Lanza Rafaela Aparecida Ferreira Santos Seabra Augusto Cézar Prado Coelho Álvaro Silva Bruna Cristina Silva Martins Graziela Cesar de Sousa Izabela Letícia Simões Salvador Larissa Rodrigues do Carmo Patrícia Regina Guimarães |
Abstract: | Objetivo: Relatar a experiência de estudantes da graduação de Medicina sobre a atividade de monitoria acadêmica realizada durante o Regime Letivo Remoto (RLR). Relato da experiência: A monitoria acadêmica durante o RLR foi uma experiência desafiadora em que as ferramentas tecnológicas forneceram suporte essencial para possibilitar o acompanhamento dos alunos e o desenvolvimento satisfatório das atividades. Para a avaliação da aplicabilidade destes recursos durante a monitoria foi desenvolvido e disponibilizado um questionário aos alunos para ser respondido de forma anônima e voluntária. Ao avaliar a comunicação entre alunos e monitores, 65,38% dos respondentes consideraram que esta melhorou durante o regime remoto e 92,31% consideraram que a subdivisão em grupos menores foi uma estratégia que possibilitou este resultado. Desta forma, exemplifica-se a importância de adotar formas alternativas de comunicação para promover a interação entre monitores e alunos, viabilizando os objetivos da atividade de monitoria acadêmica. Considerações finais: Os monitores foram capazes de inovações, durante o regime letivo remoto, que garantiram a efetividade da monitoria, mantendo a proximidade com os alunos, o esclarecimento de dúvidas e a experiência de iniciação à atividade docente, cumprindo seu papel de contribuir para o aprendizado dos alunos e dos monitores, mesmo no ambiente virtual de aprendizagem. |
Abstract: | Objective: To report the experience of undergraduate medical students on the activity of academic monitoring carried out during the Remote Teaching System (RTS). Experience report: The academic monitoring during the RTS was a challenging experience in which technological tools provided essential support to enable the assistance to students and the satisfying development of activities. In order to rate the applicability of these resources during the monitoring program, a questionnaire has been developed and made available for students to answer anonymously and voluntarily. Evaluating the communication between students and monitors, 65.38% of the respondents have considered that it improved over the remote system and 92.31% considered that the subdivision into smaller groups was a strategy that made this result possible. Thus, there is an example of the importance of adopting alternative ways of communication to build up interaction between monitors and students, enabling the objectives of the academic monitoring activity.Final considerations: The monitors were capable of innovations, during the remote teaching system, which has guaranteed the effectiveness of the monitoring program, maintaining the proximity with the students, the clarification of doubts and the experience of initiation to the teaching activity, fulfilling its role of contributing to the learning of students and monitors, even in the virtual learning structure. |
Subject: | Medicina - Estudo e ensino Educação médica Estudantes de medicina Tutoria Tutoria entre pares estudantes Ensino à distância Aprendizagem |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | HCL - HOSPITAL DAS CLINICAS |
Rights: | Acesso Restrito |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.25248/reas.e7163.2021 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/55020 |
Issue Date: | 20-May-2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/7163 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Eletrônica Acervo Saúde |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.