Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55163
Type: Artigo de Periódico
Title: Estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador: revisão integrativa
Other Titles: Teaching strategies used in the training of the nurse-educator: an integrative review
Authors: Sumaya Giarola Cecilio
Andréa Tayse de Lima Gomes
Clarissa Fernandes Goulart
Letícia Gonçalves Vieira
Maria Flávia Gazzinelli
Abstract: Objetivo: investigar as estratégias de ensino utilizadas na formação do enfermeiro-educador nos cursos de graduação em enfermagem em âmbito nacional e internacional. Métodos: revisão integrativa realizada nas bases Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde, Current Index to Nursing and Allied Health Literature, National Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. Não foram determinados os limites temporais. Resultados: com base nos sete artigos selecionados, identificaram-se diferentes estratégias de ensino utilizadas na formação de enfermeiros-educadores nos cursos de Enfermagem em países como o Brasil, Estados Unidos da América, Reino Unido, Espanha e Alemanha. As estratégias identificadas foram: Materiais Didáticos Digitais, Role Playing Game, Problematização, Poesia, Experiência Prática, Jogos Educativos e Formulação e Desenvolvimento de Ação Educativa. Conclusão: as estratégias identificadas relacionam-se com os referenciais Moderno-Tradicional e Moderno-Dialógico, com pouca ou nenhuma abertura à experimentação sensível, ética-estética-política nos campos de ação que se relacionam com a Educação em Saúde.
Abstract: Objective: to investigate which teaching strategies are used in the training of the nurse-educator in nursing undergraduate courses at a national and international level. Methods: an integrative review carried out in the databases Latin American and Caribbean Health Sciences Literature, Current Index to Nursing and Allied Health Literature, National Center for Biotechnology Information, Web of Science, SCOPUS. No time limits were determined. Results: Based on the seven selected articles, different teaching strategies used in the training of nurse-educators in Nursing courses were identified in countries such as Brazil, United States of America, United Kingdom, Spain and Germany. The strategies identified were: Digital Teaching Materials, Role Playing Game, Problematization, Poetry, Practical Experience, Educational Games and Educational Action Formulation and Development. Conclusion: the strategies identified relate to the Modern-Traditional and Modern-Dialogical benchmarks, with little or no openness to sensitive, ethical-aesthetic-political experimentation in the fields of action that relate to Health Education.
Subject: Ensino superior
Enfermagem - Estudo e ensino
Enfermagem - Pesquisa
Educação em enfermagem
Educação em saúde
Materiais de ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA
HCL - HOSPITAL DAS CLINICAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.15253/2175-6783.20212261210
URI: http://hdl.handle.net/1843/55163
Issue Date: 23-Feb-2021
metadata.dc.url.externa: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/61210
metadata.dc.relation.ispartof: Rev Rene
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.