Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55397
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Márcia Maria Valle Arbexpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0642418673482397pt_BR
dc.contributor.referee1Thaís Flores Nogueira Dinizpt_BR
dc.contributor.referee2Susana Souto Silvapt_BR
dc.creatorGabriela Maria Hollanda Ferreira de Fariaspt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3120954251606952pt_BR
dc.date.accessioned2023-06-27T13:16:23Z-
dc.date.available2023-06-27T13:16:23Z-
dc.date.issued2023-05-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55397-
dc.description.abstractThe present work aims to investigate the existing iconotexts in the self-fabulative novel A imensidão intimate dos carneiros (2019) [The intimate imensity of sheep] by Marcelo Maluf, seeking to understand to what extent the unspeakable inhabits the images within the narrative. The contemporary Brazilian author of Syrian-Lebanese descent dedicated himself to narrating his family's history from the fragmented perspectives of the homonymous characters Marcelo and Assaad, grandson and grandfather, facing the trauma of war and immigration. The intermedial aspects of this novel are remarkable. Within this fragmented narrative are descriptions or ekphrases of paintings, photographs and dances that were analyzed, taking into account their historical and spatial contexts, in order to understand what their functions were (BERTHO, 2014) for narrative construction. The iconotexts (LOUVEL, 2006, 2012) identified are of two types: images in absentia and in praesentia. We conclude that, among the existing iconotexts, the painting of the Holy Supper has greater prominence within the novel, having the function of structuring the narrative, in addition to characterizing the characters, especially with regard to the pictorial character Judas Iscariot, which is related both to the character literary Marcelo and with the author Marcelo Maluf himself. To do so, we use as a qualitative theoretical basis, in addition to the author's critical fortune: the concept of self-fabulation by COLONNA (2014) and the historical context of the Lebanese heritage pointed out by TRUZZI(2009, 2019) and GATTAZ (2012); the notion of unspeakability by ARROUYE (2011) and SELIGMANNSILVA (2003, 2008, 2010); as functions of BERTHO (2014); LOUVEL's notion of iconotext (2006, 2012); the differential model by ROBILLARD (1998) and one of the concepts of ekphrasis byCLÜVER (1997); and, regarding the photographs, the authors BARTHES (1984) and KOSSOY(1998, 2001, 2007).pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo investigar os iconotextos existentes no romance autofabulativo A imensidão íntima dos carneiros (2019) de Marcelo Maluf, buscando compreender em que medida o indizível habita as imagens dentro da narrativa. O autor contemporâneo brasileiro descendente de sírio-libaneses se dedicou a narrar a história de sua família sob as perspectivas fragmentadas dos personagens homônimos Marcelo e Assaad, neto e avô, frente ao trauma da guerra e da imigração. Os aspectos intermidiáticos desse romance são notáveis. Dentro dessa narrativa fragmentada se encontram descrições ou écfrases de pinturas, fotografias e danças que foram analisadas, levando em consideração seus contextos históricos e espaciais, de modo a entendermos quais eram suas funções (BERTHO, 2014) para a construção narrativa. Os iconotextos (LOUVEL, 2006, 2012) identificados são de dois tipos: asimagens in absentia e in praesentia. Concluímos que, dentre os iconotextos existentes, a pinturada Santa Ceia possui maior destaque dentro do romance, tendo como função estruturar a narrativa, para além de caracterizar os personagens, sobretudo no que tange ao personagem pictórico Judas Iscariotes, o qual está relacionado tanto com o personagem literário Marcelo quanto com o próprio autor Marcelo Maluf. Para tanto, utilizamos como base teórica qualitativa,além da fortuna crítica do autor: o conceito de autofabulação de COLONNA (2014) e o contexto histórico da imigração libanesa apontada por TRUZZI (2009, 2019) e GATTAZ (2012); a noção de indizibilidade de ARROUYE (2011) e SELIGMANN-SILVA (2003, 2008, 2010); as funções de BERTHO (2014); a noção de iconotexto de LOUVEL (2006, 2012); o modelo diferencial de ROBILLARD (1998) e um dos conceitos de écfrase de CLÜVER (1997); e, no que diz respeitoàs fotografias, os autores BARTHES (1984) e KOSSOY (1998, 2001, 2007).pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉcfrase Iconotexto Indizível Literatura contemporânea brasileira, Marcelo Malufpt_BR
dc.subject.otherMaluf, Marcelo 1974- – Imensidão íntima dos carneiros – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherFicção brasileira – História e críticapt_BR
dc.subject.otherArte na literaturapt_BR
dc.subject.otherFotografia na literaturapt_BR
dc.subject.otherÉcfrasept_BR
dc.titleImagens na imensidão: os iconotextos e o indizível em A imensidão íntima dos carneiros, de Marcelo Malufpt_BR
dc.title.alternativeImages in the immensity: the iconotexts and the unspeakable in The intimate immensity of the sheep, by Marcelo Malufpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO FINAL - GABRIELA HOLLANDA - IMAGENS NA IMENSIDÃO - REPOSITÓRIO.pdf5.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.