Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55687
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJuliana de Fátima Pintopt_BR
dc.creatorAna Paula Paes de Paulapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-03T14:57:38Z-
dc.date.available2023-07-03T14:57:38Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage11pt_BR
dc.identifier.doidx.doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30166100pt_BR
dc.identifier.issn01027182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55687-
dc.description.abstractThis paper aims to reflect about the use of González Rey’s Qualitative Epistemology as an alternative to the construction of transdisciplinary studies. From this proposal, it was showed the transdisciplinary and its foundations, discussing the ways to build a new science. In addition, it was debated the concepts of complexity to then evidence how the approach taken by the author and his subjectivity and qualitative research understanding dialogue with such perspective. This article observes that González Rey’s thought is a possibility for a transdisciplinary study because it approaches the methodological pillars: the complexity thinking and the Hidden Third are present in his works, and the author also walks towards the understanding of levels of reality. In addition, the author breaks up with the subject simplification and any kind of dogma, and establishes a path for conducting a research that questions the hegemonic studies.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo tem como objetivo refletir sobre a utilização da Epistemologia Qualitativa de González Rey como alternativa para a construção de estudos transdisciplinares. A partir do objetivo proposto, abordamos a transdisciplinaridade e os seus fundamentos, discutindo quais são os caminhos para a construção de uma nova ciência. Além disso, debatemos os conceitos de complexidade, para em seguida evidenciar como a abordagem adotada pelo autor e seu entendimento de subjetividade e de pesquisa qualitativa dialogam com tal perspectiva. Verifica-se que o pensamento de González Rey aponta para uma possibilidade de elaboração transdisciplinar, pois aborda os seus pilares metodológicos: a complexidade e a lógica do terceiro incluído se fazem presentes em suas obras, sendo que o autor também caminha em direção ao entendimento de níveis de realidade. Além disso, ao romper com a simplificação do sujeito e qualquer tipo de dogmatização, o autor estabelece um caminho para a realização de uma pesquisa que questiona os estudos hegemônicospt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPsicologia & Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTransdisciplinaridadept_BR
dc.subjectComplexidadept_BR
dc.subjectSubjetividadept_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subject.otherAdministração de empresaspt_BR
dc.titleContribuições da epistemologia qualitativa de González Rey para estudos transdisciplinarespt_BR
dc.title.alternativeContribuciones de la epistemología cualitativa de González Rey para estudios transdisciplinarespt_BR
dc.title.alternativeContributions of González Rey’s qualitative epistemology to transdisciplinary studiept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822018000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=ptpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.