Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56700
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCynthia Rosseti Portela Alvespt_BR
dc.creatorMarcelo Grossi Araújopt_BR
dc.creatorMaria Monica Freitas Ribeiropt_BR
dc.creatorElza Machado de Melopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-19T16:54:27Z-
dc.date.available2023-07-19T16:54:27Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage393pt_BR
dc.citation.epage400pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e00522015pt_BR
dc.identifier.issn1981-5271pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56700-
dc.description.abstractObjetivo: Avaliar o ensino sobre hanseníase numa escola médica localizada em metrópole do Sudeste brasileiro com baixo coeficiente de prevalência para hanseníase. Resultados: Em análise realizada, utilizando um estudo comparativo entre dois grupos paralelos de estudantes do curso médico (ingressantes e internos), observou-se que a maioria dos estudantes ingressa no curso com conhecimentos sobre sinais e sintomas da doença. Os internos mostraram maior conhecimento teórico, assim como atitudes mais favoráveis em relação à doença, quando comparados aos ingressantes. A maioria dos internos afirmou que o tema foi abordado durante o curso médico, mas que o ensino prático foi insuficiente. Estudantes que tiveram experiência prática mostraram maior confiança em sua habilidade para atender casos semelhantes. Conclusão: Embora do ponto de vista estatístico os resultados possam parecer favoráveis, não se pode afirmar o mesmo sob a perspectiva da educação e da saúde pública, uma vez que grande número de estudantes do último ano não possui informações básicas a respeito da doença.pt_BR
dc.description.resumoObjectives: To evaluate teaching on leprosy at a public medical school located in a metropolis in southeastern Brazil with a low leprosy prevalence rate. Results: An analysis performed by means of a comparative cross-sectional study on two parallel groups of students (freshmen and interns) demonstrated that most students began the medical course with some knowledge of the signs and symptoms of the disease. The interns were shown to have more theoretical knowledge and more favorable attitudes toward the disease compared to the freshmen. Most of the interns stated that the topic had been addressed during the course but that practical teaching was insufficient. Students who had had the opportunity for practical experience with patients were more confident in their ability to attend to similar cases. Conclusion: Although from a statistical point of view the results may seem very favorable, the same cannot be said when assessing the situation from the perspective of education and public health, since a large number of final-year medical students have not been provided with basic information on the disease.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTeaching on leprosypt_BR
dc.subjectMedical studentspt_BR
dc.subjectMedical educationpt_BR
dc.subject.otherHanseníasept_BR
dc.subject.otherEstudantes de medicinapt_BR
dc.subject.otherEducação médicapt_BR
dc.titleEvaluation of leprosy instruction by students of a brazilian public medical schoolpt_BR
dc.title.alternativeAvaliação do ensino de hansenologia pelos estudantes de uma escola médica, pública, brasileirapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbem/a/ntsQ8Kvw7YyqLD93xpCFRjy/?lang=en#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1483-3818pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4877-7188pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evaluation of leprosy instruction by students of a brazilian public medical school .pdf164.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.