Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56700
Type: Artigo de Periódico
Title: Evaluation of leprosy instruction by students of a brazilian public medical school
Other Titles: Avaliação do ensino de hansenologia pelos estudantes de uma escola médica, pública, brasileira
Authors: Cynthia Rosseti Portela Alves
Marcelo Grossi Araújo
Maria Monica Freitas Ribeiro
Elza Machado de Melo
Abstract: Objectives: To evaluate teaching on leprosy at a public medical school located in a metropolis in southeastern Brazil with a low leprosy prevalence rate. Results: An analysis performed by means of a comparative cross-sectional study on two parallel groups of students (freshmen and interns) demonstrated that most students began the medical course with some knowledge of the signs and symptoms of the disease. The interns were shown to have more theoretical knowledge and more favorable attitudes toward the disease compared to the freshmen. Most of the interns stated that the topic had been addressed during the course but that practical teaching was insufficient. Students who had had the opportunity for practical experience with patients were more confident in their ability to attend to similar cases. Conclusion: Although from a statistical point of view the results may seem very favorable, the same cannot be said when assessing the situation from the perspective of education and public health, since a large number of final-year medical students have not been provided with basic information on the disease.
Abstract: Objetivo: Avaliar o ensino sobre hanseníase numa escola médica localizada em metrópole do Sudeste brasileiro com baixo coeficiente de prevalência para hanseníase. Resultados: Em análise realizada, utilizando um estudo comparativo entre dois grupos paralelos de estudantes do curso médico (ingressantes e internos), observou-se que a maioria dos estudantes ingressa no curso com conhecimentos sobre sinais e sintomas da doença. Os internos mostraram maior conhecimento teórico, assim como atitudes mais favoráveis em relação à doença, quando comparados aos ingressantes. A maioria dos internos afirmou que o tema foi abordado durante o curso médico, mas que o ensino prático foi insuficiente. Estudantes que tiveram experiência prática mostraram maior confiança em sua habilidade para atender casos semelhantes. Conclusão: Embora do ponto de vista estatístico os resultados possam parecer favoráveis, não se pode afirmar o mesmo sob a perspectiva da educação e da saúde pública, uma vez que grande número de estudantes do último ano não possui informações básicas a respeito da doença.
Subject: Hanseníase
Estudantes de medicina
Educação médica
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e00522015
URI: http://hdl.handle.net/1843/56700
Issue Date: 2016
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/rbem/a/ntsQ8Kvw7YyqLD93xpCFRjy/?lang=en#
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Brasileira de Educação Médica
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evaluation of leprosy instruction by students of a brazilian public medical school .pdf164.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.